Według HP w sektorze MŚP praca mobilna będzie zyskiwała na znaczeniu. Producent powołuje się na badania Gartnera, który przewiduje, że do 2016 r. co najmniej połowa użytkowników poczty elektronicznej w firmach przejdzie z desktopów na sprzęt przenośny. Zdaniem HP firmy potrzebują więc tanich i efektywnych rozwiązań, dostosowanych do mobilnej pracy, a przy tym zwiększających produktywność i bezpieczeństwo sieci oraz danych. Nowa oferta ma być odpowiedzią na te oczekiwania.

Wśród nowych rozwiązań, przygotowanych dla małych i średnich przedsiębiorstw, są m.in. takie, które mają uprościć infrastrukturę:

– HP Client Virtualization SMB – kompleksowy system do wirtualnych desktopów, obejmuje m.in. serwery ProLiant 8. generacji oraz oprogramowanie do wirtualizacji Citriksa, Microsoftu albo VMware’a. Dane firmy i profile użytkowników są przechowywane na centralnym serwerze. Ma to zapewnić bezpieczny dostęp do aplikacji z terminali typu thin client, laptopów, tabletów i smartfonów. HP twierdzi, że takie rozwiązanie zwiększa produktywność działu IT o 33 proc.,

– HP Client Virtualization, Analysis and Modeling – narzędzie do uproszczenia i przyspieszenie wirtualizacji,

– HP Transformation Experience Workshop for Mobility – usprawnia wprowadzenie technologii mobilnej,

– HP Business Protection Solutions – ma zwiększyć wydajność pracowników mobionych dzięki ograniczeniu liczby przestojów, lepszej ochronie danych i możliwości ich odtworzenia po awarii.
 
Producent opracował także system do wideokonferencji – HP Unified Communications & Collaboration (UC&C) Solutions with Microsoft Lync, który obejmuje oprogramowanie Microsoft Lync, telefony VoIP HP, infrastrukturę sieciową, serwery ProLiant Gen8, pamięć masową i usługi HP. Umożliwia także współdzielenie informacji.

Zdaniem producenta małym i średnim przedsiębiorstwom potrzebne są ekonomiczne produkty, dostosowane do rosnącej ilości danych i nowych aplikacji. Te wymagania mają spełniać kolejne rozwiązania oparte na infrastrukturze konwergentnej:

– HP Multi-Service Router (MSR) Series – routery, które mają uprościć zarządzanie siecią i wprowadzanie zmian; umożliwiają zarządzenie siecią przewodową i bezprzewodową,

– HP 1910 8G – seria przełączników zasilanych przez Ethernet (PoE), przystosowanych m.in. do połączeń VoIP i urządzeń z Microsoft Lync,

– pamięć masowa HP X5000 – klastrowa platforma NAS, pozwala na dostęp do danych z urządzeń mobilnych.

HP wprowadziło do oferty usługi Insight Online, które umożliwiają automatyczny monitoring systemów infrastruktury konwergentnej oraz wykrywanie potencjalnych problemów. Według producenta dzięki Insight Online rozwiązywanie ewentualnych problemów przyspieszono o 66 proc.

Koncern zaprezentował ponadto programy wsparcia dla swoich partnerów i klientów:

– HP Even Better Than Zero – oferta leasing sprzętu HP przy stawce leasingowej –  jak zapewnia producent – mniejszej niż zero. Jest ona dostępna za pośrednictwem działu usług finansowych HP,

– HP Learning Initiative for Entrepreneurs (HP LIFE)  – program bezpłatnych szkoleń i kursów online dla małych i średnich firm.

Większość rozwiązań i usług HP dla małych i średnich firm jest już dostępna. Premiera HP Client Virtualization SMB Reference Architecture for Microsoft VDI jest zaplanowana na wrzesień 2012 r.

Partnerzy oferujący rozwiązania dla małych i średnich firm będą mogli uzyskać certyfikaty HP z trzech specjalizacji: serwery, storage i sieci. Program będzie wdrażany od III kw. b.r. W ramach ofensywy biznesowej skierowanej do klientów w sektorze MŚP producent przygotował również dla partnerów program o nazwie ServiceOne, umożliwiający oferowanie usług pomocy technicznej HP Always On (które z założenia powinny umożliwić szybszą identyfikację i rozwiązanie problemów w ramach kompletnej infrastruktury IT, a nie tylko w pojedynczych urządzeniach, mają także dzięki fachowej pomocy zapobiegać usterkom, a nie tylko je usuwać). W tym wypadku partner może wybrać jeden z 3 rodzajów współpracy (w większym lub mniejszym zakresie), w zależności od swoich możliwości oraz potrzeb klientów. – Ryzyko dla partnerów jest niewielkie, a marże duże – zapewnia producent.

VMWare wchodzi do akcji

Podczas praskiej konferencji swoją ofertę dla małych i średnich firm zaprezentowało także VMware. Z badań przedstawionych przez producenta wynika, że w 2012 r. 51 proc. podmiotów z sektora MŚP wdroży wirtualizację desktopów. Firma przygotowała dla takich klientów rozwiązania, które można rozbudowywać w miarę rozwoju biznesu. Są to tzw. bloki infrastruktury obejmujące sieć, pamięci masowe, serwery. Korzystanie z nich kosztuje mniej niż 140 dol. rocznie na użytkownika – twierdzi VMware. Taka infrastruktura VDI (dostosowana do urządzeń przenośnych, także tych należących do pracowników) jest przeznaczona dla organizacji liczących do 1 tys. użytkowników.

– Rozwiązania do wirtualizacji dla małych i średnich przedsiębiorstw powinny być tanie i skalowalne, a infrastruktura ma być niewidoczna. Wtedy użytkownicy skupiają się na zadaniach, a nie infrastrukturze –
wyjaśnił Brian Gammage, Chief Market Technologist, End-User Computing w VMware.

VMware przytoczyło dane Spicework z grudnia 2011 r., według których jest najczęściej wybieraną marką przy wirtualizacji desktopów przez małe i średnie firmy (ma 53 proc. udziału w rynku MŚP, wzięto pod uwagę 83,5 tys. instalacji w 4,7 tys. firm).

Przy okazji konferencji HP goście z krajów EMEA mogli zobaczyć fabrykę Foxconna w położonej niedaleko stolicy Czech Kutnej Horze, w której wytwarzane są serwery dla HP i 3Par. Jest to jedno z kilku światowych centrów produkcyjnych HP. Zakład przygotowuje rozmaite konfiguracje na życzenie klienta. W halach powstają również całe centra danych. Są to tzw. Performance Optimized Data Center (POD), zawierające skonfigurowane serwery, niezbędne okablowanie i zasilanie, systemy chłodzenia, czujniki dymu, wilgotności itd. Są oferowane w różnych rozmiarach. Największe POD produkowane w Kutnej Horze przypomina domek jednorodzinny – ma 12 m długości i 3 wysokości, w środku może pomieścić serwery rackowe w całkowitym rozmiarze 1100U. Takie robione „pod klucz” centrum danych pakuje się do kontenera i zawozi do klienta.