DHL, Microsoft, Whatsapp – te marki najczęściej imitują hakerzy w atakach phishingowych – wynika z raportu „Q4 Brand Phishing” Check Point Software.

Marka niemieckiej firmy kurierskiej „odebrała” pozycję lidera Microsoftowi. Zdaniem ekspertów w IV kw. 2021 r. 23 proc. wszystkich kampanii phishingowych wykorzystujących wizerunek popularnych brandów podszywało się pod DHL. W top 10 zmieścił się też FedEx (3 proc.).

Możliwe, że hakerzy podszywali się ostatnio pod firmy kurierskie częściej ze względu na rosnącą popularność zakupów internetowych. W końcu roku prawie każdy oczekuje na jakąś przesyłkę albo ją nadaje, więc fałszywki ze złośliwymi linkami czy załącznikami, udające DHL czy FedEx, mogły łatwiej uśpić czujność ofiar.

Raport za IV kwartał potwierdza również trend, który pojawił się w III kwartale: media społecznościowe są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach phishingowych. Co prawda Facebook wypadł z pierwszej dziesiątki rankingu, jednak cyberprzestępcy obecnie chętniej podszywają się pod WhatsApp, który przesunął się z 6 na 3 pozycję, oraz LinkedIn (z 8 na 5 miejsce).

Top 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych w IV kw. 2021 r.:

1.      DHL (23%)

2.      Microsoft (20%)

3.      WhatsApp (11%)

4.      Google (10%)

5.      LinkedIn (8%)

6.      Amazon (4%)

7.      FedEx (3%)

8.      Roblox (3%)

9.      Paypal (2%)

10.    Apple (2%)

Źródło: Check Point Software

Jak zauważa ekspert Check Pointa, grupy przestępcze wykorzystują trendy konsumenckie, naśladując popularne marki. Wygląda też na to, że media społecznościowe nadal będą silnie atakowane przez hakerów.