Polscy przedsiębiorcy będą się automatyzować. Już 44 proc. jest zdania, że są gotowi na automatyzację albo robotyzację. To duża zmiana wobec ub.r., gdy twierdziło tak 25 proc. – według badania Personnel Service. Wpływ na przyspieszenie decyzji o wdrożeniach miała przede wszystkim pandemia.

Jeszcze na początku 2020 r., zdecydowana większość, bo 3 na 4 firmy w Polsce nie zamierzały wdrażać automatyzacji lub/i robotyzacji, a na początku 2021 r. taką deklarację złożyło tylko 32 proc.

Co więcej, trzykrotnie wzrósł odsetek przedsiębiorstw, które aktualnie wdrażają automatyzację – 13 proc. w pierwszym półroczu 2021 wobec 4,3 proc. przed rokiem. Ponadto taki krok w niedalekiej przyszłości planuje 19 proc. ankietowanych.

Trzy główne powody inwestycji

Dla przedsiębiorców najważniejszych argumentem za wdrożeniem automatyzacji jest zwiększenie efektywności pracy (tak uważa 34 proc. respondentów).

Wskazują na nią przede wszystkim właściciele firm zajmujących się produkcją przemysłową (55 proc.), a to przekłada się na decyzje – w tym sektorze  najwięcej, bo 35 proc. podmiotów właśnie wdraża u siebie takie rozwiązania.

Kolejnym istotnym aspektem jest możliwość pracy bez przerw. Docenia ją 31 proc. przedsiębiorców, głównie z sektora usług (36 proc.).

Podium zalet automatyzacji zamykają oszczędności w związku z większą produktywnością i możliwością ograniczenia zatrudnienia, a także ex aequo podnoszenie innowacyjności i nowoczesności firmy (po 30 proc.).

Potrzebne będą inne kompetencje pracowników

 „Wdrożenie automatyzacji czy robotyzacji to proces kosztowny i długotrwały, ale firmom podjęcie tego wysiłku opłaca się w perspektywie długoterminowej. To zdecydowanie wpłynie na nasz rynek pracy, bo potrzebne będą inne kompetencje pracowników” – uważa Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service.

Mniej błędów

Co piąty pracodawca uważa, że automatyzacja minimalizuje ryzyko błędów. Takie przekonanie dominuje w największych firmach, zatrudniających powyżej 250 osób (35 proc. wskazań) oraz w sektorze publicznym (ok. 33 proc.).

Więcej niż co dziesiąta firma odpowiedziała, że rozwiązania takie jak robotyzacja zwiększają konkurencyjność przedsiębiorstwa.

„Robot może zastąpić pracownika w żmudnych, rutynowych czynnościach, pozwalając mu na wykorzystanie kreatywności w innych działach. Robot najczęściej nie zastępuje pracownika, tylko staje się jego asystentem, a zamiast zabierać pracę, ma ją ułatwiać” – twierdzi Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.