BlueSoft, spółka zależna od Orange Polska, zawarła umowę, na podstawie której przejmie 100 proc. udziałów w warszawskiej spółce Craftware, specjalizującej się w systemach zarządzania relacjami z klientami (CRM).

Spodziewana wartość transakcji to 110 mln zł. Z tego 87 mln zł już wpłacono. Pozostała część zostanie rozliczona przed końcem 2024 r. w oparciu o osiągnięcie celów finansowych przez Craftware i innych warunków. Transakcja nie wymaga zgody regulatorów rynku.

Zakup ma wzmocnić działalność grupy na rynku klientów biznesowych. Według Orange rynek CRM szybko się rozwija.

Craftware stworzy grupę kapitałową z BlueSoft, spółką przejętą przez Orange w 2019 r. za ok. 200 mln zł, która specjalizuje się w budowie aplikacji biznesowych, usługach integracji i analityce.

Menedżerowie Craftware pozostaną w spółce. Prezes Jacek Zawłocki uważa, że dołączenie do grupy Orange to szansa na przyspieszenie rozwoju firmy. Zapowiada tak jak dotychczas koncentrację na technologii Salesforce’a.

Ponad dekadę na rynku

Craftware działa od 2009 r. Zajmuje się analizą, projektowaniem i wdrażaniem CRM. Posiada doświadczenie we wdrażaniu i integracji tzw. systemów connected CRM w technologii Salesforce’a.

Baza klientów warszawskiej spółki obejmuje duże firmy z branży farmaceutycznej, FMCG, handlu detalicznego i finansów.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2020 r. Craftware osiągnęła 63 mln zł przychodów oraz 16 mln zł zysku EBITDA. Na koniec czerwca 2020 r. dla Craftware pracowało ok. 320 osób.

„Rozwój kompetencji w zakresie rozwiązań ICT to jeden z kluczowych filarów naszej strategii” – deklaruje Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Orange na rynku cyfrowej transformacji

„Zakupy przenoszą się do sieci w coraz szybszym tempie, a to przyspiesza cyfryzację relacji z klientami w firmach, czyniąc nowoczesne systemy CRM, tzw. connected CRM centralnym elementem architektury IT w wielu przedsiębiorstwach” – komentuje przejęcie Craftware Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska ds. rynku biznesowego.

Przekonuje, że grupa zwiększy możliwości wykorzystania kompetencji, m.in. w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, hybrydyzacji infrastruktury IT, integracji aplikacji czy migracji do chmury.

„Pozwoli to wzmocnić pozycję Orange Polska jako długoterminowego partnera strategicznego w cyfrowej transformacji naszych klientów” – utrzymuje wiceprezes.

Orange coraz większym graczem na rynku IT

Orange na początku roku zapowiadał ekspansję w segmencie usług ICT dla biznesu.

W 2019 r. Orange Polska osiągnął 731 mln zł przychodów z usług ICT i był to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2018 r.

W I kw. 2020 r. wzrost przychodów Orange z usług IT i integratorskich wyniósł 59 proc. rok do roku, z tego +33 proc. to był wzrost organiczny, a reszta to efekt przejęcia BlueSoft.

W II kw. 2020 r. przychody Orange z usług IT i integratorskich zwiększyły się o 46 proc. rok do roku, w tym +22 proc. stanowił wzrost organiczny.