W minionym roku Google Cloud miało 5,6 mld dol. straty operacyjnej, przy przychodach 13,1 mld dol. Wraz z rosnącymi obrotami z chmury dołek w wyniku operacyjnym pogłębia się. W 2019 r. strata wyniosła 4,6 mld dol., a w 2018 r. – 4,3 mld dol.

W IV kw. 2020 r. strata wyniosła 1,2 mld dol.

Google Cloud jest daleki od zysków, bo wielkie pieniądze pochłaniają inwestycje, zwłaszcza w centra danych. W Europie w ub.r. uruchomiono trzy nowe regiony chmurowe, w Madrycie, Mediolanie i Paryżu. Spore środki idą także na przejęcia.

Polska na celowniku koncernu

W końcu 2019 r. poszerzono partnerstwo Google Cloud i Deloitte także na polski rynek i kraje CEE. Wspólna strategia przewiduje budowę rozwiązań chmurowych dla różnych branż i klientów, gdzie Deloitte oferuje m.in. usługi migracji, infrastruktury, bezpieczeństwa.

Firma ogłosiła także partnerstwo z Operatorem Chmury Krajowej i inwestycję w region Google Cloud w Warszawie, wartą według nieoficjalnych informacji 1,5 – 2 mld dol.

„Patrzymy daleko naprzód. Inwestujemy, aby mieć pewność, że jesteśmy w stanie obsługiwać klientów na całym świecie we wszystkich ofertach, którymi są zainteresowani” – oznajmił Sundar Pichai, CEO Alphabet (do którego należy Google), komentując wyniki Google Cloud w 2020 r. Widoczna jest według niego transformacja wczesnych klientów chmurowych.

Pęd ku chmurze pokazuje wzrost obrotów Google Cloud – o 47 proc. w 2020 r. wobec 2019 r. (8,9 mld dol.). Sundar Pichai twierdzi, że potroiła się liczba kontraktów wartych ponad 250 mln dol., a było też kilka umów wartych ponad miliard.

Bezpośrednio do klientów

Google wzmocni siły, którymi będzie docierał do klientów bez pośredników. Ruth Porat, dyrektor finansowa Alphabet stwierdziła, że celem firmy w krótkim terminie jest trzykrotne powiększenie zespołu sprzedaży bezpośredniej w chmurze.

W sumie chmurowe ramię Google’a odpowiadało w ub.r. za niecałe 7 proc. obrotów Alphabet (dla porównania w Amazonie chmura to ok. 10 proc. obrotów).

W sumie przychody Alphabet wyniosły w całym ub.r. 182,5 mld dol. (+12 proc.), a zysk netto: 40,3 mld dol. (+17 proc.).