Azjatycka platforma e-commerce Shopee zadebiutowała w Polsce. Od 20 września działa polska strona firmy z siedzibą w Singapurze, która plasuje się wśród największych podmiotów e-commerce na świecie.

W 2020 r. wartość sprzedaży (GMV) wyniosła 35,4 mld dol. – według raportu korporacji Sea Limited, do której należy Shopee (serwis działa od 2015 r.). To 100-procentowy wzrost wobec 2019 r.

Shopee działała dotąd głównie w Azji. Z początkiem tego roku firma rozpoczęła ekspansję na Amerykę Południową.

Polska jest pierwszym rynkiem w Europie, na którym debiutuje Shopee.

Polska hubem logistycznym Shopee?

Bardzo możliwe, że Polska już wkrótce stanie się hubem logistycznym dla całego kontynentu. Wszystko zależy nie tylko od tego, ilu potencjalnych sprzedawców uda się pozyskać, ale także jak szybko oraz w jakim stopniu uda się stworzyć sieć logistyczną” – komentuje Paulina Baumert, Chinese Market Director w Primavera Parfum.

Wśród kategorii produktów na platformie są m.in. komputery, telefony, gaming. Shopee na początek zniżkami i promocjami zamierza przyciągnąć sprzedawców i kupujących (np. darmowa dostawa niezależnie od wartości przesyłki, brak abonamentu, 250 zł dla sprzedawców na kupony zniżkowe dla klientów). Być może w obliczu pojawienia się nowego gracza Amazon obniżył wcześniej kwotę zakupu, od której obowiązuje bezpłatna wysyłka w Polsce (ze 100 zł do 40 zł).

Wygląda na to, że azjatycka firma nie żałuje środków na inwestycje w Polsce. Międzynarodową ekspansję ma finansować m.in. nowa oferta akcji i obligacji Sea Limited, która powinna przynieść zastrzyk kapitału wielkości ponad 6 mld dol.

Co najmniej 4,5 mld dol. przychodów w 2021 r.

Przychody Sea w biznesie e-commerce w 2020 r. wyniosły 2,2 mld dol. (+160 proc. r/r), EBIDTA była natomiast ujemna (-1,3 mld dol.) wobec (-1 mld dol.) w 2019 r.

Tym niemniej w 2021 r. korporacja spodziewa się 4,5 – 4,7 mld dol. przychodów z segmentu e-commerce, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2020 r.

Dla porównania Allegro w 2020 r. osiągnęło 4 mld zł przychodów (czyli ponad 1 mld dol.) oraz 35,1 mld zł GMV (ok. 9 mld dol.). Oba wyniki były wyższe o 54 proc. r/r.