Rynek IT w Polsce w I poł. 2019 r. wyraźnie wchodził w fazę stabilizacji – informuje GfK. Wartościowo skurczył się zaledwie o 0,5 proc. Dla porównania cały rok 2018 zakończył się 5-proc. spadkiem. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzania magazynujące (dyski zewnętrzne i wewnętrzne, macierze, dyski sieciowe).

W dalszym ciągu najważniejszym segmentem na polskim rynku PC są komputery przenośne (około 90 proc. rynku). W pierwszej połowie 2019 r. sprzedano blisko o 10 proc. mniej urządzeń niż w analogicznym okresie ub.r. Wartościowo rynek skurczył się o około 5 proc.

Dwa rosnące segmenty PC

Pomimo utrzymującego się trendu spadku sprzedaży komputerów przenośnych, dwa istotne segmenty mogą w przyszłości odwrócić sytuację na rynku.

Pierwszy z nich to laptopy ultra cienkie (o grubości poniżej 21 mm). Ten segment urósł ilościowo i wartościowo o ponad 20 proc., co w rezultacie spowodowało, że obecnie prawie co drugi klient sięga po tego rodzaju urządzenie. W tym segmencie dużo większym zainteresowaniem cieszą się laptopy o przekątnych 15 cali, z kolei sprzedaż mniejszych uległa silnemu wyhamowaniu i szacuje się, że w kolejnych okresach trend będzie nadal spadkowy.

Drugim istotnym i rosnącym segmentem są komputery gamingowe. Ich sprzedaż zwiększyła się o około 10 proc. ilościowo i 15 proc. wartościowo w I poł. 2019 r. W grupie laptopów dla graczy bardzo dobre wyniki osiągnęły komputery 17-calowe (blisko 50 proc. wzrost zarówno ilościowo i wartościowo). W przypadku modeli 15-calowych dynamika jest na dużo niższym poziomie (około +5 proc.), podczas gdy jeszcze w 2018 r. wzrosty były rzędu 30 proc.

Duża popularność dużych monitorów

Drugą istotną grupą urządzeń na polskim rynku są monitory komputerowe. Ilościowo i wartościowo w pierwszej połowie 2019 r. popyt na nie urósł o niemal 30 proc. Podobnie jak w segmencie laptopów trend rosnący obserwowany jest w przypadku większych przekątnych. Małe monitory (poniżej 24 cali) tracą rok do roku.

Pierwsza połowa roku wskazuje na wyraźny wzrostowy trend, jeśli chodzi o monitory o wysokiej rozdzielczości (= >2K) – sprzedano ich o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Na tle całej Europy Polska może również pochwalić się bardzo dobrymi wynikami sprzedaży monitorów gamingowych. Rynek po pierwszej połowie 2019 roku urósł około 70 proc. w ujęciu wartościowym. Z kolei monitory zakrzywione w dalszym ciągu w Polsce mają mały udział w całości sprzedaży (10 proc.).

SSD królem storage'u

Trzecią ważną z punktu widzenia popytu grupą produktową są wszelkiego rodzaju urządzania magazynujące. Od stycznia do czerwca br. ich sprzedaż wzrosła o ponad 6 proc. wartościowo i 20 proc. ilościowo. Sukces ten to głównie zasługa SSD. W I poł. 2019 r. odpowiadały one za ponad 50 proc. obrotu w tym segmencie rynku. Znaczny spadek cen nośników SSD (o około 30 proc.) i wciąż rosnący popyt zaowocowały blisko 70-proc. wzrostem sprzedaży.

Maciej Piekarski, Client Business Partner i analityk GfK komentuje:

„Wyhamowanie trendu spadkowego na polskim rynku IT może świadczyć o tym, że wchodzi on fazę stabilizacji. Rozwój technologiczny oraz wzrost popytu na bardziej zaawansowane rozwiązania przy jednoczesnym spadku cen podzespołów przyczyniły się do rozwoju sprzedaży komputerów ultra cienkich, które do tej pory były głównie adresowane do klientów biznesowych i premium. Podobny trend już teraz obserwujemy w kategorii monitorów komputerowych, gdzie większe przekątne wypierają mniejsze. Większy popyt wśród klientów na zaawansowane produkty o ciekawym wzornictwie daje ogromne możliwości producentom na rozwój całej branży IT i poprawę wyników finansowych”.