Generatywna AI rośnie w fazie eksperymentów, zamieszania i ryzyka
"Rynek technologii pędzi do przodu w czymś, co można określić jako sprint z potknięciami” - twierdzi analityk.

Rynek będzie szybko rósł – wynika z prognozy.
Rynek zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji powiększy się blisko 10-krotnie w ciągu 5 lat, z 6,2 mld dol. w 2023 r. do 58,5 mld dol. w w 2028 r. – według Omdia. Oznacza to średni roczny wzrost o 56 proc. (CAGR).
„Generatywna sztuczna inteligencja bardzo szybko doprowadziła świat do punktu zwrotnego, a rynek technologii pędzi do przodu w czymś, co można określić jedynie jako sprint z potknięciami” – komentuje Brad Shimmin, główny analityk Omdii w dziale AI i Data Analytics.
Nagłe zainteresowanie GenAI napędza cały rynek oprogramowania sztucznej inteligencji w stopniu przekraczającym wcześniejsze prognozy.
Omdia szacuje, że generatywna AI doda 3 mld dol. do wcześniejszych szacunków dotyczących rynku sztucznej inteligencji w 2023 r. oraz aż 13 mld dol. w 2027 r., co doprowadzi do tego, że cały rynek oprogramowania AI w 2027 r. będzie warty 160 mld dol.

Zamieszanie i ryzyko
Jak komentuje Omdia, rynkowi gracze wkraczają w fazę wielkich eksperymentów i pewnego zamieszania. Wskazano również na znaczne ryzyko, ponieważ obecna wersja generatywnej AI okazała się zawodna pod kilkoma względami – jest to stronniczość, halucynacje (fałszywe treści), błędy merytoryczne i naruszenia praw autorskich. Jak zaznaczono, związane z tym koszty są znacznie wyższe niż w tradycyjnym podejściu AI.
4 najważniejsze zastosowania generatywnej AI
Omdia spodziewa się, że w do 2027 r. czterema najważniejszymi przypadkami użycia będą: wirtualni asystenci, tworzenie generatywnych modeli świata rzeczywistego, asysta w pisaniu oraz automatyczne generowanie i wspomaganie kodu.
Najszersze zastosowanie generatywna AI znajdzie w branżach ukierunkowanych na konsumentów (np. wyszukiwarki, sztuka i fotografia wspomagana komputerowo) oraz w mediach i rozrywce (np. tworzenie gier, produkcja filmowa i audio).
Podobne aktualności
Polskie firmy niespecjalnie przejmują się konsekwencjami wdrożeń AI
Blisko 2/3 menedżerów nie wie, czy ich firma zadbała o odpowiednie procedury.
Polscy specjaliści powrócili do OpenAI. Nowa rola Microsoftu
"Jakub, Szymon, Aleksander to wyjątkowe talenty i bardzo się cieszę, że ponownie dołączyli" - twierdzi CEO OpenAI, Sam Altman.
Tylko 6 proc. firm w Polsce jest gotowych na AI
Przedsiębiorcy się śpieszą – prawie połowa twierdzi, że mają maksymalnie rok na wdrożenie strategii AI, w przeciwnym razie odczują negatywny wpływ na biznes.