Zdaniem firmy badawczej w bieżącym roku na całym świecie klienci kupią 118,9 mln tabletów multimedialnych, o 98 proc. więcej niż w 2011 r. Potem sprzedaż powinna dalej szybko rosnąć. W 2013 r. zdaniem Gartnera wyniesie 182,5 mln szt., a w 2016 r. – 369 mln szt. O ile bieżący rok nadal będzie stał pod znakiem dominacji iPadów, których udział w rynku oszacowano na 61,4 proc., to w najbliższych latach będzie zwiększać się popularność sprzętu z Androidem i systemami Microsoftu. Apple jednak długo pozostanie liderem. Za 4 lata tablety z systemem iOS będą mieć – zdaniem Gartnera – niecałe 46 proc. udziału w rynku, urządzenia z Androidem – ok. 37 proc., a z Windowsem – 11,8 proc. W przypadku Microsoftu oznacza to 9-krotny wzrost w porównaniu z 2012 r.

– Pomimo wejścia na rynek dostawców komputerów i telefonów, sukcesy konkurencji Apple’a do tej pory nie były duże – zauważa Carolina Milanesi, wiceprezes ds. badań Gartnerze – W ubiegłym roku tylko 60 mln urządzeń trafiło do rąk konsumentów, pozostały spore zapasy sprzętu. Sytuacja nie poprawiła się na początku br. Wielu producentów czeka na premierę Windows 8, aby zaoferować tablety na dwóch platformach, mając nadzieję, że system Microsoftu pomoże im zarówno w segmencie konsumenckim, jak i biznesowym.

Zdaniem Gartnera tablety z Windowsem zainteresują działy IT w przedsiębiorstwach, ze względu na system kompatybilny z urządzeniami komputerowymi. Gartner prognozuje, że w 2015 r. udział klientów biznesowych w sprzedaży tabletów wyniesie 35 procent.