Dostawy desktopów i notebooków gamingowych w regionie EMEA zwiększyły się w II kw. 2020 r. o 33 proc., do 2 mln szt.

Dobra koniunktura trwa, choć skala wzrostu będzie spadać – według przewidywań. W III kw. br. spodziewany wynik 26,3 proc. na plusie, a w IV kw. br. – o ponad 10 proc. W sumie cały 2020 rok powinien zakończyć się wynikiem +16,4 proc. wobec 2019 r.

Duże zapotrzebowanie odnotowano zwłaszcza na notebooki.

Analitycy spodziewają się długoterminowego, choć powolnego wzrostu – do 2024 r. do 8,7 mln szt., czyli średnio o 1,4 proc. co roku.

Analityk: idą spadki

Dane pokazują, że aktualny rok jest wyjątkowy w segmencie gamingowym. W regionie Europie Środkowo-Wschodniej rynek wchłonął niemal 40 proc. więcej laptopów i desktopów do gier w II kw. 2020 r., niż rok wcześniej.

Silny popyt w krajach CEE utrzymał się w III kw. 2020 r., ale spadnie w 2021 r. – uważa Nikolina Jurisic, Senior Research Manager EMEA. Niekoniecznie jest to zła wiadomość dla sprzedawców – trzeba pamiętać, że prognozowany dołek oznacza niższą sprzedaż wobec bardzo dobrego roku 2020.

Skok popytu to skutek pandemii i zapotrzebowania konsumentów głównie na urządzenia mobilne do nauki, pracy, jak również sprzęt do rozrywki.

Ocenia się, że sprzedaż w II kw. br. mogłaby być jeszcze wyższa, gdyby zapewniono większą dostępność sprzętu.

Zdaniem analityka problemy z wyjazdem na urlopy z powodu Covid-19 spowodowały, że środki, które normalnie konsumenci przeznaczyliby na wakacje, popłynęły na rynek cyfrowej rozrywki.

Z kolei ci, którzy mieli mniej pieniędzy, chętniej stawiali na gaming w chmurze.

Gracze będą potrzebować wydajnych maszyn

Chociaż zapotrzebowanie na notebooki do gier jest znacznie większe niż na modele stacjonarne, desktopy pozostają popularne, zwłaszcza wśród entuzjastów gamingu, umożliwiając łatwe dostosowanie maszyny do swoich potrzeb.

„Dodatkowo, pewien procent wrażliwych cenowo konsumentów wybierze tańsze zestawy DYI” – uważa Nikolina Jurisic. – „W perspektywie krótkoterminowej oczekuje się, że gracze wybierający platformę PC będą wybierać przede wszystkim wydajne maszyny, które zapewniają lepszy stosunek jakości do ceny dla rozrywki na wysokim poziomie. Urządzenia klasy podstawowej i średniej ceny będą dominować nad udziałami modeli z GPU klasy premium, których wzrost hamują wysokie wysokie ceny” – uważa ekspert.

Prognoza dostaw komputerów dla graczy w latach 2020 – 2024

Kategoria produktówDostawy w 2020 r. (mln szt.)Udział w 2020 r.Dostawy w 2024 r. (mln szt.)Udział w 2024 r.Średni wzrost co roku w latach 2020 – 2024
Desktopy2,9836,30%2,59930,00%-3,40%
Notebooki5,23363,70%6,07170,00%3,80%
W sumie8,213100%8,67100%1,40%
Źródło: IDC