Ponad połowa firm (56 proc.) ma gotowy plan powrotu do biur, a 30 proc. – częściowy. Prawie połowa decyzję o powrocie traktuje jako tymczasową i czeka na rozwój sytuacji epidemicznej, otwarcie szkół i przedszkoli oraz na rządowe zalecenia bezpieczeństwa związane z Covid-19 – według badania przeprowadzonego wśród członków CIONET Polska, społeczności kilkuset szefów IT z największych firm i instytucji w Polsce.

Większość dużych przedsiębiorstw planuje powrót do biur do końca czerwca, ale będzie to proces stopniowy, w znacznej części dobrowolny. To, jak pracujemy, zmieni się na zawsze – tak wynika z badania przeprowadzonego przez CIONET, Deloitte i VMware wśród ponad 100 dużych i średnich firm z różnych sektorów.

 

 

 

W pierwszych etapach powrotu, pracownicy 41 proc. organizacji mogą nadal pozostać w domu, jeśli chcą, a 26 proc. będzie oczekiwać pracy z biura od osób z wybranych grup. Ok. 20 proc. firm obowiązkiem powrotu – w trybie zmianowym – objęło cały personel (z wyjątkiem pracowników z grup ryzyka i opiekujących się dziećmi lub osobami zależnymi).

Aż 88 proc. firm w badaniu zamierza zwiększyć możliwości pracy zdalnej na stałe. Ponad 70 proc. będzie też mniej podróżować służbowo i odbywać mniej spotkań biznesowych.

Trzeba zapewnić niezbędne IT

– Konieczna będzie ocena niezbędnych technologii i narzędzi wsparcia, umożliwiających efektywną współpracę oraz zarządzanie realizacją zadań zarówno na miejscu w firmie, jak i przez pracowników pozostających w domach – uważa Mariusz Ustyjańczuk, partner, lider Risk Advisory w Deloitte.

Wśród najważniejszych wyzwań według pytanych jest cyfryzacja procesów (paperless, spotkania zdalne, telemedycyna do kontroli zakażeń).

– Polski rynek czeka wzrost zainteresowania rozwiązaniami do wirtualizacji stanowisk pracy, cyfrowych asystentów czy spotkań online – twierdzi Tomasz Lorek, EUC Enterprise Sales w VMware.

Już 64 proc. firm wykupiło VPN dla swoich pracowników zdalnych. To najczęściej wskazywane w badaniu nowe rozwiązanie IT wspierające home office. Mniej szefów IT wymieniło: usprawnienie sieci (35 proc.), modernizacja stacji roboczych (33 proc.), dokupienie zasobów chmurowych (31 proc.), BYOD (28 proc.) i bezpieczeństwo (25 proc.).

 

Polskie firmy czeka rewolucja

Wiele wskazuje na to, że polskie firmy w zakresie pracy zdalnej czeka rewolucja na miarę wprowadzenia 8-godzinnego dnia pracy w XIX w, a praca wreszcie zacznie być kojarzoną bardziej z czynnością, niż miejscem – dodaje przedstawiciel VMware’a.

Według badania 26 proc. osób zauważyło poprawę produktywności w home office, 3 proc. twierdzi, że pogorszyła się, 46 proc. nie zauważyło zmiany.

Jeszcze większy nacisk zostanie położony na bezpieczeństwo. Zmieni się system zarządzania zespołami, ale także motywowania czy dbania o morale zespołu.

Biura staną się miejscami do interakcji i integracji, czyli tym, czego najbardziej brakuje w przymusowej pracy z domu.

 

26 proc. polskich firm gotowych na zakończenie pracy zdalnej

Z kolei według ankiety Deloitte ponad 30 proc. firm nie podjęło jeszcze żadnych kroków w celu ponownego podjęcia pracy w biurze, a 26 proc. zadeklarowało, że są gotowe do powrotu lub od kilku dni pracują stacjonarnie.

Z badania wynika, że zapewnienie poczucia bezpieczeństwa jest największym wyzwaniem dla firm w związku z powrotem do biur. Można je rozumieć szeroko (fizyczne, emocjonalne, finansowe, cyfrowe). Przyznało tak aż 49 proc. ankietowanych. Kolejne 20 proc. obawia się dostosowania procesów biznesowych do nowej rzeczywistości. Najmniejszym problemem okazuje się przygotowanie biura i procedur.

Trzeba mieć plan

"Konieczne jest zdecydowanie praca jakich pionów, funkcji i stanowisk jest konieczna na miejscu ze względu na efektywność, a kto może nadal pracować zdalnie. Kolejnym krokiem będzie ocena rodzajów zadań, które zespoły muszą wykonywać na miejscu dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania oraz systematycznego powrotu do biura. Należy przy tym pamiętać, że zespoły pracujące zdalnie nadal potrzebują wsparcia i konieczne jest określenie zasad ich działania, a nawet przeprowadzenie szkoleń z efektywnej i wygodnej pracy z domu" – mówi Piotr Potejko, doradca zarządu ds. bezpieczeństwa w Deloitte.

Ekspert dodaje, że stopniowe wprowadzanie pracowników do firmy powinno przebiegać w oparciu o wytyczne dotyczące testowania, monitoringu stanu zdrowia, zagospodarowania przestrzeni i zarządzania miejscem pracy. Opracować należy również zasady przyjmowania gości, uwzględniające wydajność oraz bezpieczeństwo.