Firmy uzyskają prawa konsumentów
Drobni przedsiębiorcy otrzymają m.in. prawo do reklamacji takie jak konsumenci. Zmiana obejmie 2,5 mln nabywców.
Przedsiębiorcom zostanie przyznane prawo do gwarancji i reklamacji na zasadach konsumenckich. Nowe przepisy obejmą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, zarejestrowane w CEIDG. Mają dotyczyć sytuacji, gdy zakupiony towar lub usługa nie są związane z główną działalnością gospodarczą (jak to określono, "czynność prawna nie ma charakteru zawodowego"). Np. jeżeli hydraulik kupił laptopa, to w razie awarii sprzętu będzie mógł złożyć reklamację tak jak klient domowy i korzystać z konsumenckich praw do gwarancji. Nie wykluczy to możliwości zakupu urządzenia w ramach działalności gospodarczej.
Zmianę zapisano w pakiecie ustaw „Przyjazne Prawo”, przygotowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Poinformował o niej rzecznik MŚP, który zabiegał o rozszerzenie ochrony konsumenckiej na drobnych przedsiębiorców. "Właściciele małych firm będą mogli być spokojniejsi o prowadzenie działalności i ewentualną ochronę prawną przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi" – uzasadnia rzecznik MŚP Adam Abramowicz. Beneficjentów nowych przepisów będzie ok. 2,5 mln. Trafiły one do konsultacji. Nowe prawo może zostać uchwalone jeszcze w tym roku.
Podobne aktualności
80 proc. e-sklepów nie dostosowało się do zmian w prawie
Przedsiębiorcy kupujący w e-sklepach zyskali uprawnienia konsumentów. Resellerzy muszą pilnie dostosować regulaminy do nowych przepisów.
Nabywcy oprogramowania pod parasolem, trudniejsza wymiana towaru
Sprzedawcy oprogramowania będą odpowiadać za błędy w instrukcji dla klientów - według projektu nowych przepisów. Zmienią się też zasady reklamacji.
Rewolucja w reklamacji: firmy jak konsumenci od 1 stycznia
To już przesądzone. Przedsiębiorcy będą mogli składać reklamację tak jak klienci domowi.