Korporacje tracą z powodu oszustw związanych z e-handlem nawet 240 mln dol. rocznie – podaje RSA, dział zabezpieczeń EMC. Firmom MSP (z przychodami w wysokości do 999 mln dol.) w wyniku naruszeń znika z kont od 3 do 13 mln dol. Spośród badanych 15 proc. organizacji przyznało, że w wyniku oszustw na e-commerce straciło 1/4 swoich przychodów. Problemy powodują niesolidni sprzedawcy, jak również przestępcy wykorzystujący handlowe okazje, by przechwycić dane np. kart płatniczych, dane osób i firm. Szczególnie narażone są urządzenia mobilne, coraz częściej używane do realizacji transakcji. Tymczasem ich zabezpieczenia z reguły pozostawiają wiele do życzenia. 

Prawie 20 proc. pytanych przedsiębiorstw przyznało, że blisko połowa oszustw skierowanych przeciwko nim miało związek z kanałem mobilnym. Przeciętne straty w ich wyniku wynosiły 92 mln dol. rocznie.  

Skala zagrożeń będzie rosnąć, bo zwiększa się liczba internetowych transakcji. Prawie połowa firm spodziewa się, że w ciągu następnych 3 lat przychody ze sprzedaży poprzez urządzenia mobilne zwiększą się nawet o 50 proc., natomiast 30 proc. przewiduje, że wzrost przychodów z tego kanału wyniesie między 51 a 100 proc. 

Raport informuje, że Internet i technologie mobilne generują istotny, a często nawet najważniejszy strumień przychodów przedsiębiorstw: 1/3 stwierdziła, że e-handel przynosi im od 26 do 50 proc. przychodów. 

Badanie RSA pokazuje, że rosnące ryzyko związane z e-handlem skłania firmy do inwestycji w zabezpieczenia. Obecnie większość weryfikuje transakcje internetowe na podstawie nazwy użytkownika i hasła, ale w ciągu następnych 2–3 lat może się to zasadniczo zmienić. Firmy planują wdrożenie zaawansowanych mechanizmów zabezpieczających, takich jak technologie biometryczne (zdaniem połowy respondentów w przyszłości będzie to niezbędny sposób uwierzytelniania logowania) i tokeny wirtualne zapewniające uwierzytelnianie dwuelementowe.

RSA spodziewa się, że w ciągu następnych kilku lat wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych związanych z bezpieczeństwem wzrośnie o 50 proc. Blisko 74 proc. przedsiębiorstw planuje wdrożenie rozwiązań do analiz wielkich zbiorów danych w czasie rzeczywistym, w celu wykrywania oszustw internetowych i mobilnych.

Badanie objęło 250 firm w Ameryce Północnej, których średnie przychody wynosiły 2,54 mld dol.