Usługi w chmurze nie spełniają oczekiwań, zwiększają komplikacje i koszty – wynika z raportu Couchbase Research. Ponad jedna trzecia (36 proc.) decydentów IT w przedsiębiorstwach utrzymuje, że ​​usługi w chmurze, z jakich ich firmy zaczęły korzystać w ciągu ostatnich 3 lat, nie spełniły pokładanych w nich nadziei.

Chmura hamulcem cyfrowej transformacji

Aż 56 proc. przyznaje, że wcześniejsze decyzje dotyczące chmury sprawiły, że projekty cyfrowej transformacji stały się jeszcze trudniejsze w 2021 r., a zdaniem 48 proc. droższe.

Aż 61 proc. przedsiębiorstw musiało ograniczyć swoje ambicje w zakresie transformacji cyfrowej z powodu wyzwań związanych z usługami w chmurze – twierdzą pytani. Natomiast 58 proc. wybrało usługi w chmurze, które nie dawały możliwości skalowania biznesu w celu zaspokojenia popytu.

35 proc. budżetu utopione w chmurze

Z badania wynika, że ​​w przedsiębiorstwie, które wydaje ponad 33 mln dol. rocznie na usługi w chmurze, oznacza to zmarnowane ponad 8,75 mln dol. (blisko 40 mln zł).

Lista powodów, dlaczego firmy marnują pieniądze na cloud

Jako czynniki przyczyniające się do nadmiernych kosztów usług cloud wymieniono: brak wystarczającego wglądu w wydatki lub sposobów ich optymalizacji, potrzebę poprawy bezpieczeństwa i zgodności, nieelastyczne plany cenowe, które nie dają przedsiębiorstwom tego, czego potrzebują w jednym pakiecie, narzędzia do zarządzania, które nie dają potrzebnej kontroli.

Takie problemy jak nieelastyczne plany cenowe, narzędzia do zarządzania nie dające dobrej kontroli i dane przechowywane nie tam, gdzie powinny, zwiększają koszty chmury korporacyjnej o ponad 35 proc. – ustalił Couchbase.

Ponadto menedżerowie jako powód rozbuchanych kosztów wskazują fakt, iż dane nie są przechowywane tam, gdzie jest to konieczne (do spełnienia wymogów prawnych lub wydajności).

Ma swoją cenę także uzależnienie od dostawcy, co oznacza, że ​​przedsiębiorstwa nie mogą korzystać z wybranej infrastruktury chmury.

Migracja do chmury „nieunikniona” mimo masy problemów
W kontekście litanii zbędnych kosztów i kłopotów związanych z chmurą, zaskakuje przekonanie respondentów, iż pęd chmury jest nie do powstrzymania: 95 proc. przedsiębiorstw stwierdziło, że zwiększone przenoszenie infrastruktury do usług cloud jest „nieuniknione”. Wygląda na to, że prawie nikt nie widzi alternatywy.

„Firmy wierzą, że dostają to, czego potrzebują”

Ravi Mayuram, dyrektor ds. technologii w Couchbase, zaznacza jednak, że nie można negować pozytywnego wpływu chmury na biznes, takiego jak zwiększonej skalowalności i elastyczności dla dużych firm, po zapewnianie mniejszym przedsiębiorstwom dostępu do usług i aplikacji, których nie mogłyby wdrożyć we własnym zakresie.

„Firmy wierzą, że dostają to, czego potrzebują, w przeciwnym razie nie zobaczylibyśmy tego pozornie niepowstrzymanego pędu” – mówi Ravi Mayuram.

Klienci mogą podnieść swoje oczekiwania

„Pytanie brzmi, czy firmy mogą uzyskać więcej – 8,75 mln dol. to za dużo jak na koszt prowadzenia działalności. Jeśli przedsiębiorstwa podniosą swoje oczekiwania, a dostawcy usług zajmą się nieefektywnością, mogą otworzyć nowe możliwości cyfrowej transformacji – lub po prostu obniżyć koszty” – twierdzi ekspert.

Optymizm co do chmury

Co ciekawe, firmy gnębione kosztami i wyzwaniami chmury, optymistycznie podchodzą do chmury.

Prawie każdy menedżer jest przekonany, że oferowane przez jego firmę usługi w chmurze zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa, dostępności, wydajności, opłacalności, kontroli, skalowalności i zgodności.

Ponad 58 proc. wydatków IT firm będzie w chmurze w 2025 r.

Towarzyszą temu rosnące wydatki na chmurę. Do 2025 r. mimo świadomości dużej kasy marnowanej na cloud przedsiębiorstwa chcą, aby 58 proc. wydatków na IT było w chmurze publicznej i twierdzą, że obecnie są już dalej niż w połowie (56 proc.) drogi do osiągnięcia tego celu.

Dlaczego chmura (mimo wszystko) zdaniem przedsiębiorców jest lepsza

Ich rozumowanie jest jasne – twierdzi Couchbase. Zapytane konkretnie o Databases-as-a-Service (DBaaS), przedsiębiorstwa odpowiedziały, że usługi w chmurze mogą oferować lepsze umowy SLA na czas pracy bez przestojów niż ich wewnętrzny zespół oraz że pozwolą im lepiej wykorzystać budżety, jeśli przejdą na ceny oparte na zużyciu.

To z kolei pozwoliłoby im na relokację zasobów obecnie wykorzystywanych do zarządzania infrastrukturą bazodanową do obszarów, w których można je lepiej spożytkować.

Bezpieczeństwo i zarządzanie największą obawą

Jako najważniejsze problemy związane z infrastrukturą chmury, bezpieczeństwo danych wskazało 43 proc. respondentów, a następnie zarządzanie danymi w chmurze (33 proc.) i zabezpieczenie zaspokojenia przyszłych potrzeb cyfrowych (31 proc.). Jedynie 30 proc. obawia się utrzymania kosztów pod kontrolą w przyszłości.

„Jeśli koszty i obawy będą rosły, zobaczymy, że więcej organizacji będzie walczyło o spełnienie swoich ambicji biznesowych” – uważa Ravi Mayuram.

„Wiemy, że dżina chmury nie da się włożyć z powrotem do butelki, a przedsiębiorstwa nie powinny tego robić. Zamiast tego musimy upewnić się, że spełni ona wszystkie oczekiwania” – podsumowuje dyrektor.

—————————

W badaniu pytano 650 decydentów ds. cyfrowej transformacji w firmach w USA i na największych rynkach europejskich.