Cyfryzacja sektora medycznego – nie tylko publicznego – nabiera tempa. Ponad połowa firm medycznych (59 proc.) zadeklarowała w badaniu EC2 i Tech Med House, że zamierza zwiększyć nakłady na rozwiązania cyfrowe, zgodnie z przyjętą strategią rozwoju.

Najwięcej, bo 38 proc. respondentów twierdzi, że wzrost ten przekroczy 5 proc.

Jakub Budziszewski, CEO EC2, wyjaśnia, że przyspieszenie cyfryzacji firm medycznych wiąże z koniecznością znalezienia nowych kanałów komunikacji z pacjentami, klientami, kluczowymi partnerami biznesowymi czy dostawcami.

Cztery najważniejsze obszary inwestycji

Do najważniejszych technologii z punktu widzenia strategii rozwoju firm medycznych ankietowani zaliczyli: chmurę, mobile, big data oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji.

Chmura i rozwiązania mobilne priorytetami inwestycji
Najwięcej, bo 67 proc. ankietowanych przyznało, że chmura stała się szczególnie ważną technologią z punktu widzenia ich działalności w dobie koronakryzysu. Na drugim miejscu uplasowały się rozwiązania mobilne (64 proc.), a dalej big data (38 proc.) i sztuczna inteligencja (35 proc.). Pozostałe technologie niewiele przekraczały próg 10 proc.

Chmura pozwala gromadzić i przechowywać olbrzymie ilości danych pacjentów w sposób zgodny z wymogami prawnymi w zakresie ich bezpieczeństwa.

Rozwiązania mobilne z kolei ułatwiają kontakt pacjenta z firmą świadczącą usługi medyczne.

Budżety IT przede wszystkim dla pacjenta

Największa uwaga i największe budżety przeznaczone na cyfryzację są skierowane na dostarczanie wartości pacjentom.

W drugiej kolejności wzrost digitalizacji w firmach medycznych następuje w obszarze organizacji pracy, co związane było w dużej mierze z pracą zdalną.

Telemedycyna już nie jest dodatkiem

Inwestycje mają związek z rozwojem telemedycyny w czasie pandemii, która dotychczas była raczej dodatkiem do tradycyjnych usług.

Autorzy raportu Siemensa „Priority Investment. Top investment areas for digital transformation in healthcare” już w 2019 r. podkreślali istnienie olbrzymiego wyzwania inwestycyjnego dla telemedycyny, które w okresie 2019 – 2022 oszacowano dla Polski na 517 mln dol. Spodziewać się należy, że obecnie próg ten jest znacznie wyższy.

Tylko 6 proc. nie inwestowało
Firmy medyczne w dużym stopniu korzystały z rozwiązań cyfrowych także przed koronakryzysem. Po takie usługi nie sięgało jedynie 6 proc. z nich.

Badanie przeprowadzono w okresie listopad 2020 – styczeń 2021 r. Szczegółowe dane znajdują się w raporcie EC2 i Tech Med House „Covid-19 i cyfrowe wyzwania firm z branży medycznej”