Tylko 5 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z jednego dostawcy usług chmurowych w porównaniu z 30 proc. w 2019 r. – według badania IBM.

Krajowy trend jest zgody ze światowym – 3 proc. organizacji w 2021 r. korzysta wyłącznie z jednego prywatnego lub publicznego dostawcy usług chmurowych wobec 29 proc. w 2019 r.

Tylko 1 proc. respondentów w branżach elektronicznej, ubezpieczeniowej, produkcyjnej, telekomunikacyjnej, transportowej i turystycznej, deklarowało korzystanie z jednej chmury prywatnej lub publicznej w 2021 r.

Obawy i bariery

Wyniki wskazują, że sektor usług cloud wkroczył w erę hybrydową i „wielochmurową”, jednak nie brak nadal obaw przedsiębiorców związanych z chmurą. Dotyczą uzależnienia od dostawcy, bezpieczeństwa, zgodności i interoperacyjności.

Zagrożenia są największe w historii 

Z badania wynika, że złożoność infrastruktury zwiększa prawdopodobieństwo powstawania luk, które są wykorzystywane przez cyberprzestępców.

Jednak, co zaskakujące, ponad 1/3 respondentów nie wskazała, że poprawa bezpieczeństwa cybernetycznego należą do ich największych inwestycji.

Jednocześnie 76 proc. respondentów z Polski stwierdziło, że rozwiązania bezpieczeństwa danych stosowane w ich architekturze chmurowej są ważne lub bardzo ważne, w większości przypadków, dla powodzenia ich projektów cyfrowych.

Polskie firmy nie chcą uzależnienia od jednego dostawcy

  • Prawie 71 proc. polskich respondentów stwierdziło, że uzależnienie od dostawcy jest istotną przeszkodą w poprawie wydajności biznesowej w większości lub we wszystkich częściach ich środowisk chmurowych.
  • Blisko 69 proc. ocenia, że możliwość pełnego przenoszenia zadań operacyjnych bez uzależnienia od jednego dostawcy jest ważna lub niezwykle ważna dla powodzenia ich przedsięwzięć cyfrowych.


Przepisy branżowe przeszkodą

Prawie 70 proc. respondentów z sektora rządowego i usług finansowych na świecie wskazało zgodność z przepisami branżowymi jako przeszkodę w osiąganiu wydajności biznesowej ich chmur obliczeniowych.

Respondenci z branż regulowanych, rządowych (85 proc.) i usług finansowych (80 proc.), jako ważne dla powodzenia przedsięwzięcia cyfrowego wskazywali narzędzia do zarządzania i zgodności, które mogą działać w wielu środowiskach chmurowych.

„Na początku swojej przygody z technologiami chmurowymi, wiele firm korzystało z kilku różnych chmur, co powodowało złożoność i rozłączność poszczególnych elementów, potencjalnie narażając je na poważne zagrożenia bezpieczeństwa” – mówi Tomasz Zięba, Cloud and Data Platform Leader IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

„Obecne wyniki potwierdzają, że aby transformacja cyfrowa zakończyła się sukcesem, narzędzia bezpieczeństwa, zarządzania i zgodności muszą obsługiwać wiele chmur i być wbudowane w hybrydowe architektury chmurowe w samym swym założeniu” – dodaje.

Co powinny zrobić firmy

Przedsiębiorstwa muszą ocenić swój sposób korzystania z chmury pod względem wdrożenia, migracji, prędkości działania i potencjalnych oszczędności kosztów – taki jest wniosek z badania.

IBM opracowało następujące zalecenia:

  • Skoncentruj się na bezpieczeństwie i prywatności. Określ, gdzie znajdują się krytyczne obciążenia i przeanalizuj, kto i co ma do nich dostęp. Regularnie sprawdzaj, czy kontrole bezpieczeństwa i polityki prywatności są przestrzegane, a niewłaściwie skonfigurowane zasoby i luki w oprogramowaniu są szybko usuwane.
  • Ustal, które obciążenia powinny zostać przeniesione do chmury. Przeprowadź inwentaryzację środowiska IT. Określ, które obciążenia i aplikacje lepiej przenieść do chmury, a które pozostawić w zasobach wewnętrznych. 
  • Spraw, aby dane pracowały dla ciebie. Przeanalizuj obciążenia za pomocą narzędzi AI i najlepszych praktyk, aby ustalić, gdzie i jak umieścić je we właściwym miejscu. 
  • Ustal podejście taktyczne. Przeanalizuj możliwe optymalizacje, np. jak najlepiej zoptymalizować konkretne aplikacje i zarządzanie ważnymi kwestiami, typu bezpieczeństwo, ład organizacyjny i odzyskiwanie danych po awarii.
  • Zbierz właściwy zespół. Powołaj interdyscyplinarny zespół, który określi sposób, w jaki przedsiębiorstwo tworzy wartość dla swoich klientów.

———

Badanie IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy z Oxford Economics objęło prawie 7,2 tys. osób pracujących na stanowiskach kierowniczych najwyższego szczebla w 28 branżach i 47 krajach, w tym w Polsce.