Z łączy światłowodowych korzysta już ponad 60 proc. polskich firm, zatrudniających minimum 50 pracowników – wynika z raportu Telko Trendy, przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie 3S. W 2014 r. światłowodowy Internet miało 48 proc. firm. Wzrost o 13 pkt proc. w 2015 r. spowodował padek zainteresowania łączami DSL oraz radiowymi. Polskim firmom coraz częściej zależy na łączu symetrycznym (73 proc.), a 1/5 z nich dysponuje łączami o przepustowości 100 Mb/s i więcej.

Badane przedsiębiorstwa wskazywały, że najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ocenę usługi są niezawodność i szybkość łącza. Spora grupa chce inwestować w Internet – 17 proc. firm zamierza zmienić dostawcę, a 32 proc. planuje zwiększyć przepustowość. Spora część wpływów z tego tytułu przypadnie zapewne lokalnym dostawcom, którzy z powodzeniem konkurują z dużymi operatorami.

– Lokalni dostawcy znacznie lepiej znają swój rynek, szybciej potrafią dostrzec popyt, a przede wszystkim szybciej podejmują decyzję inwestycyjną. Budują sieć w obiecującej lokalizacji, czy podłączają konkretnego klienta – ocenia Łukasz Dec, ekspert rynku telekomunikacyjnego.

Raport pokazuje relatywnie niewielkie znaczenie marki dostawcy – 20 proc. ankietowanych uznało ten czynnik za istotny (w Warszawie 30 proc.). Dla większości klientów ważniejsza jest jakość usługi, dopasowanie do potrzeb firmy oraz cena – 86 proc. ceni najwyżej niezawodność, a 69 proc. – elastyczność. Z tego  wynika, że lokalne firmy potrafią zapewnić dobre parametry przynajmniej nie gorzej, niż ich duzi rywale.

Badanie Telko Trendy 2015 zostało przeprowadzone wśród 250 firm z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, aglomeracji śląskiej i regionu podkarpackiego. Dotyczyło przedsiębiorstw zatrudniających minimum 50 pracowników, korzystających z rozwiązań telekomunikacyjnych i centrów danych. Pytano specjalistów i menedżerów odpowiedzialnych za decyzje zakupowe IT.