Specjaliści i menedżerowie w ciągu ostatniego roku otrzymali średnio 8 ofert pracy od pracodawców – wynika z raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy w Polsce”. Największym zainteresowaniem cieszyli się pracownicy z obszaru IT – średnio dostali 15 zaproszeń do udziału w procesach rekrutacyjnych w mijającym roku. Na drugim miejscu znaleźli się fachowcy od logistyki, którzy otrzymali przeciętnie 10 propozycji. Czyli w tej branży także sporo się dzieje. Trzecią najbardziej poszukiwaną grupą specjalistów są inżynierowie (średnio 9 ofert w br.).

Polscy specjaliści i menedżerowie (wszystkich branż) coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, w której chcą pracować – 45 proc. respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34 proc.) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku – ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41 proc.). Takie dane przynosi badanie „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. Jeśli specjalistą interesuje się znana marka, czuje się on doceniony jako dobry fachowiec. To dlatego pieniądze nie są dla wielu kandydatów najważniejsze (choć ich znaczenie oczywiście nadal jest duże – wynagrodzenie wskazano jako trzecią z kolei najważniejszą motywację zmiany pracy).

Przez cały 2015 rok utrzymywał się spory popyt na specjalistów i menedżerów – 70 proc. pracodawców deklarowało, że w chwili przeprowadzania badania prowadziło rekrutacje, a 67 proc. planowało je w ciągu następnych 3 miesięcy. Niewielu przedsiębiorców zamierzało natomiast zwalniać swoich specjalistów. Skutkiem jest rynek kandydata – Antal przewiduje, że ta tendencja nasili się w przyszłym roku. Dlatego firmy muszą stale muszą dbać o swój wizerunek na rynku, jeśli chcą być rozpoznawalne i dobrze kojarzone przez potencjalnych kandydatów.

„Coraz rzadziej kandydaci zwracają uwagę tylko na takie elementy oferty pracy jak wysokość wynagrodzenia czy zakres obowiązków. Dlatego dobrze jest, gdy pracodawcy informują kandydatów o wszystkich aspektach dotyczących biznesu i kultury organizacyjnej firmy. Dotyczy to zarówno produktów, technologii, projektów, jak i trudno mierzalnych elementów, takich jak atmosfera w firmie, kultura pracy czy prestiż.” – twierdzi Przemysław Broniszewski, Employer Branding Manager w Antalu.