Exclusive Networks jest nadal na silnej fali wznoszącej. Sprzedaż brutto VAD-a z centralą w Paryżu wzrosła o 38 proc. r/r, do 4,5 mld euro, a przychody o 37 proc., do 3,4 mld euro.

W IV kw. 2022 r. sprzedaż była wyższa o 42 proc. r/r, czyli dynamika ostatnio jeszcze przyspieszyła.

Skorygowany zysk netto w 2022 r. osiągnął 100 mln euro, co oznacza wzrost o 39 proc. Bilans cashflow urósł do 201 mln euro z 65 mln euro w 2021 r. Wskaźnik zadłużenia do EBIDTA wyniósł 1,6x.

„Cyberbezpieczeństwo jest jednym z największych wyzwań naszych czasów dla CIO” – komentuje wyniki Jesper Trolle, CEO Exclusive Networks.

Rosnący popyt powoduje nie tylko wyższa częstotliwość cyberataków i napięcia geopolityczne, ale także zmiany zachodzące w firmowych infrastrukturach.

Projekty szybkiej transformacji cyfrowej, nowe hybrydowe praktyki pracy i migracja do architektur opartych na chmurze poszerzyły krajobrazy zagrożeń i stworzyły większe luki w zabezpieczeniach. Dodajmy do tego rosnący niedobór talentów, a stanie się jasne, że inwestycje w cyberbezpieczeństwo pozostaną odporne w 2023 r.” – ocenia szef dystrybutora.

„Szacujemy, że w 2023 r. nasze możliwości rynkowe wzrosną do ponad 80 mld dol.” – dodaje.

W 2023 r. Exclusive spodziewa się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży brutto, do ponad 5,15 mld euro. Przy zakładanym minimum oznacza to ok. 14 proc. większą kwotę niż w 2022 r, więc w br. dynamika sprzedaży może być wyraźnie niższa niż w ub.r. Spodziewana na 2023 r. marża netto to 450 – 465 mln euro.

Wybrane wyniki Exclusive Networks w 2022 r. i 2021 r.

Skąd ten wzrost

Większość wzrostu sprzedaży brutto w 2022 r. (34 proc.) VAD zawdzięcza współpracy z aktualnymi vendorami w ich obecnych lokalizacjach geograficznych. Ekspansja dostawców dołożyła 2 proc. do wzrostu, a 3 proc. to efekt przejęć z 2021 r.

Wskaźnik utrzymania klientów netto wyniósł 133 proc. (w porównaniu do 112 proc. w 2021 r.), co oznacza wyższą sprzedaż do tej samej bazy odbiorców.

Marża netto w ub.r. powiększyła się mniej niż przychody, o 29 proc. r/r (411 mln euro), co wyjaśniono „kombinacją położenia geograficznego i wielkości transakcji”.

Koszty operacyjne okazały się wyższe o 28 proc. r/r, do 257 mln euro, głównie w efekcie przejęć w 2021 r. i struktury po wejściu na giełdę.

Marża zysku operacyjnego wzrosła o 20 pkt bazowych, do 37,5 proc.

Z kolei 39-procentowy wzrost zysku netto to pochodna wyższego zysku operacyjnego.

Sprzedaż brutto Exclusive Networks w IV 2022 r. i IV 2021 r. z podziałem na regiony

Już 1 mld euro kwartalnie w EMEA

W regionie EMEA, który jest głównym rynkiem VAD-a (78 proc. sprzedaży w 2022 r.), sprzedaż brutto przekroczyła po raz pierwszy 1 mld euro kwartalnie, a w całym 2022 r. wyniosła ponad 3,5 mld euro, tj. o 40 proc. więcej niż w 2021 r.

Wyniki przypisano głównie silnemu wzrostowi średniej wielkości transakcji.

Rentowność poprawiła się – skorygowany zysk operacyjny w EMEA podskoczył o 36 proc. r/r i wyniósł 160 mln euro w 2022 r.