Exclusive Networks w 2020 r. zwiększył przychody organiczne o 8 proc. wobec 2019 r., do 2,6 mld euro. Firma nie podała zysków.

W 2019 r. (2,4 mld euro obrotów) skala wzrostu rok do roku wyniosła 17 proc. (bez rozróżnienia na wzrost organiczny i inny)

CEO Jesper Trolle wyjaśnia niższą dynamikę w ub.r. zwłaszcza wpływem umocnienia się euro wobec lokalnych walut. Francuski VAD ma 50 oddziałów na pięciu kontynentach i jest obecny w ponad 100 krajach.

Pomimo niepewności i ograniczeń, rok 2020 to dla nas okres dużej elastyczności, determinacji oraz świetnych wyników, uzyskanych przez Exclusive Networks – komentuje Jesper Trolle.

Veracomp wśród strategicznych przejęć

W końcu 2019 r. Exclusive Networks dokonał trzech strategicznych przejęć.

Jednym z nich jest Veracomp, obecny w 19 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Krakowski VAD obecnie jako Veracomp – Exclusive Networks Poland działa jako klaster Exclusive Networks CEE.

Ponadto Exclusive w ub.r. kupił w Hongkongu firmę JJNET, otwierając “furtkę” do ekspansji w Azji Północno-Wschodniej.

Dzięki nabyciu brytyjskiej firmy Nuaware VAD poszerzył kompetencje w zakresie własnych usług w chmurze, DevSecOps i konteneryzacji.

Liczba zatrudnionych w 2020 r. wzrosła globalnie o 450. Nowi ludzie zasilili m.in. kadry współpracujące z vendorami oraz odpowiedzialne za wsparcie nowego modelu konsumpcyjnego, który jest na wyraźnej ścieżce wzrostu w biznesie VAD-a. Firma nadal zamierza rozbudowywać zespół.

Subskrypcje istotnym trendem

Exclusive Networks uruchomił w ub.r. X-OD – platformę on-demand, która umożliwia oferowanie rozwiązań i usług profesjonalnych w oparciu o subskrypcję. Wzrósł udział modelu as-a-service w przychodach dystrybutora.

Model konsumpcyjny rośnie szybciej niż inne
Jesper Trolle podczas prezentacji wyników za 2020 r. podkreślał rosnące znaczenie modelu konsumpcyjnego w dystrybucji (rozliczanego jako usługa) oraz coraz wyższe obroty w tym obszarze. Zwiększają się według niego 5 razy szybciej niż średnia dla całego biznesu VAD-a. W jego ocenie zwłaszcza modele sprzedaży oparte na subskrypcjach będą preferowane przez klientów.

Istotne trendy w 2021 r.

Przechodzenie na model konsumpcyjny CEO firmy wymienił również wśród ważniejszych trendów w 2021 r., który dystrybutor zamierza wykorzystać rozwijając odpowiednie oferty we współpracy z producentami.

Kolejne istotne zjawisko w br. w ocenie szefa korporacji to ruch w kierunku DevOps (i DevSecOps), w związku z coraz szerszym wykorzystaniem przez firmy rozwiązań natywnych dla chmury. Będzie to miało wpływ na strategie bezpieczeństwa, a bezpieczeństwo cyfrowe to kolejny kluczowy trend na rynku – w ocenie CEO. Exclusive Networks specjalizuje się zresztą w obszarze cybersecurity.

Stąd istotne znaczenie ma wspomniane przejęcie Nuaware w celu zwiększenia kompetencji w zakresie własnych usług w chmurze, DevSecOps i konteneryzacji.

„Covid przyspieszył trendy makro, ale raczej nie stworzył wielu nowych” – zauważył Jesper Trolle.

Co się zmieni po pandemii

Wskazując na rozwiązania i produkty, w których w czasie pandemii widoczny był wyraźny wzrost zapotrzebowania, ocenia, że urządzenia klienckie, takie jak laptopy, kamerki itd mogą być wyzwaniem w świecie post-covid.

Jednak biznes usługowy także po pandemii powinien się dynamicznie rozwijać.

„Chmura, cyfrowa transformacja przyspieszona covidem raczej nie zwolni” – uważa CEO. W centrum pozostanie cyberbezpieczeństwo i model konsumpcyjny.

Barrie Desmond, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji, zauważa, że organizacje różnej wielkości potrzebują nowej wizji biznesu i infrastruktury, tak aby organizacja była odporna, elastyczna itd.