Wydatki na sztuczną inteligencję w Europie osiągną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 29,6 proc. w latach 2021-2026, w porównaniu ze światową dynamiką 27 proc. W 2023 r. przychody osiągną 33,2 mld dol. – prognozuje IDC.

Ogólny wzrost rynku AI będzie napędzany głównie przez oprogramowanie, które będzie stanowić prawie dwie trzecie całkowitych wydatków w 2023 r.

Firmy dostrzegają korzyści biznesowe, jakie mogą uzyskać dzięki sztucznej inteligencji, które obejmują ulepszenia operacji biznesowych, optymalizację procesów, wydajność, odporność i podejmowanie decyzji” — mówi Carla La Croce, kierownik ds. badań w IDC.

Po co AI w bankach, handlu, produkcji…

Bankowość, handel detaliczny i produkcja (dyskretna i procesowa) będą wydawać najwięcej na sztuczną inteligencję. Następne w kolejności są usługi profesjonalne. Łącznie branże te będą odpowiadać za ponad połowę (55,5 proc.) całkowitych nakładów na europejskim rynku sztucznej inteligencji w 2023 r.

Potrzebę zwiększonego bezpieczeństwa podkreślają dwa najczęstsze przypadki użycia w Europie – rozszerzona analiza zagrożeń i systemy zapobiegania oraz analiza i dochodzenie w sprawie oszustw. Siegają po nie predsiębiorstwa w sektorach takich jak bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne i transport.

W handlu detalicznym obsługa klienta znajduje się w centrum inwestycji AI. Z kolei organizacje świadczące usługi profesjonalne zainwestują najwięcej w optymalizację IT, aby poprawić elastyczność i zwiększyć wydajność operacyjną.