Dostawy smartfonów w Europie spadły o 11 proc. r/r w II kw. 2022 r., oraz o 13 proc. kw/kw, do 40 mln szt., co jest najniższym wynikiem od 2 lat – według Counterpoint Research.

Klienci ograniczają zakupy ze względu na kiepską sytuację makroekonomiczną i niepewność związaną z polityką.

„Sytuacja w Europie niestety pozostaje ponura. Wiele krajów zbliża się do recesji, narastają wewnętrzne napięcia polityczne poza Rosją i Ukrainą, np. we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Mamy jednak nadzieję, że osiągnięto dno i trajektoria powinna wkrótce zmienić się w górę, ale ożywienie będzie prawdopodobnie długie i powolne” – uważa Jan Stryjak, zastępca dyrektora Counterpoint Research.

Źródło: Counterpoint Research

Nawiązając do II kw. 2022 r. dodaje: „Porównania rok do roku maskują złożoną dynamikę rynku. Wiele się zmieniło w Europie w porównaniu do ubiegłego roku, a nawet do ostatniego kwartału, zarówno z perspektywy branżowej, jak i makro” – twierdzi.

Samsung i Apple zwiększyli dostawy i udział w rynku rok do roku w II kw. 2022 r., choć obie marki odnotowały spadek wobec I kw. 2022 r. z powodu wycofania się z rynku rosyjskiego.

Xiaomi i Oppo, dotknięte przez blokady w Chinach, musieli zaakceptować dwucyfrowe spadki r/r. Za to Realme kontynuowało ekspansję w Europie z dwucyfrowym wzrostem dostaw r/r w II kw. 2022 r.

Źródło: Counterpoint Research