Liczba użytkowników lokalnych central PBX topnieje, ponieważ rozwiązania UCaaS (zintegrowana komunikacja jako usługa) i hostowane centrale PBX zyskują popularność i wdzierają się na rynek – według danych Synergy Research Group.

Wprawdzie udział lokalnych central PBX w łącznej liczbie użytkowników spada tylko o pół punktu procentowego na kwartał, ale oznacza to silny wzrost w znacznie mniejszych segmentach UCaaS i hostowanych central PBX. W I kw. 2021 r. baza użytkowników UCaaS wzrosła o 46 proc. w porównaniu z I kw. 2020 r.

Największym beneficjentem tego wzrostu był Microsoft, który obecnie zajmuje drugie miejsce pod względem przychodów z UCaaS, będąc piątą firmą w rankingu zaledwie dwa kwartały wcześniej.

RingCentral nadal jest liderem na rynku z dużym marginesem, podczas gdy inni wiodący dostawcy UCaaS to Mitel, 8×8, Vonage i LogMeIn.

W rankingu subskrybentów, a nie przychodów, Cisco, Zoom i Fuze są bardziej widoczne.

Trzy firmy rosną wyjątkowo szybko

„Microsoft spóźnił się na imprezę, ale teraz mocno się rozwija i co sześć miesięcy podwaja swoją bazę subskrybentów UCaaS” – komentuje Jeremy Duke, założyciel i główny analityk Synergy Research Group.

Pozostali dwaj szczególnie dynamicznie rozwijający się dostawcy to Zoom i Fuze. Mimo że żaden z nich nie znalazł się w pierwszej szóstce w rankingu pod względem przychodów, obaj przekroczyli w tym kwartale poziom miliona subskrybentów.

Dwa razy więcej subskrypcji UCaaS
Całkowita liczba subskrybentów UCaaS wynosi obecnie na świecie ponad 17 mln i podwoiła się od końca 2018 r.

Europa u progu wzrostu

Chociaż wzrost we wszystkich regionach jest silny, to rynek światowy nadal jest zdominowany przez Stany Zjednoczone, gdzie odnotowano ponad trzy czwarte wszystkich abonentów UCaaS.

W większości innych krajów rozwój rynku jest wciąż na początku. W Europie tylko Wielka Brytania i Niemcy mają znaczną bazę subskrybentów UCaaS.

Rynek czeka wiele lat wzrostu
„Dobra wiadomość dla wszystkich dostawców jest taka, że ​​UCaaS to dopiero początek i czeka nas wiele lat dużego wzrostu, ponieważ ogromna baza zainstalowanych central PBX stopniowo przechodzi na usługi oparte na chmurze” – twierdzi ekspert Synergy Research Group.