Elko Group – międzynarodowy dystrybutor z centralą w Rydze – w lipcu br. uruchomił dział sprzedaży we Wrocławiu. Obecnie jednostka liczy 4 osoby. Szefem polskiego zespołu Elko został Marcin Tatar, który poprzednio był dyrektorem działu eksportu w MGM.

Svens Dinsdorfs, CEO grupy Elko, wyjaśnia dla crn.pl, że zawsze uważał polski rynek za strategiczny dla dalszej ekspansji firmy, a teraz dostrzegł szansę, jaka otworzyła się przed nowym graczem.

"Do niedawna polski rynek łączył duży potencjał biznesowy z wyzwaniem, jakim było osiągnięcie zdrowych marż. Był to rynek sprzedawców – nie pozostawiając wiele miejsca na zorganizowany kanał sprzedaży i dystrybucję. Lokalni klienci, a także wielu międzynarodowych, było skoncentrowanych bardziej na cenie niż na wartości usług dystrybucyjnych." – taka jest diagnoza CEO Elko.

Jego zdaniem w tym roku otoczenie rynkowe zmieniło się jednak na lepsze, stąd decyzja o rozpoczęciu działalności w Polsce.

"Ostatnio wielu lokalnych graczy wypadło z rynku, a inni zdali sobie sprawę, że operacje handlowe i finansowe muszą być lepiej zarządzane i bardziej przejrzyste. Zatem lokalnie sytuacja stała się bardziej sprzyjająca i uporządkowana, natomiast światowy trend jest taki, że producenci poszukują globalnej i trwałej struktury dystrybucyjnej. Kombinacja tych dwóch czynników sprawiła, że uznaliśmy iż to najlepszy moment, aby wejść na polski rynek na początek organizując zespół sprzedażowy, zanim w pełni uruchomimy nasze zasoby" – stwierdza Svens Dinsdorfs.

Zapowiada, że dystrybutor chce być partnerem dla polskich MŚP, jak również zaspokajać potrzeby dużych integratorów, retailerów i resellerów. Polscy klienci firmy mają mieć dostęp do takich usług Elko jak w innych krajach.

"Naszą długoterminową strategią jest ekspansja w Polsce poprzez zapewnienie dostępności produktów i wsparcie klientów" – zapowiada CEO. Zamierza powielić u nas model działania, jaki sprawdził się według niego w innych krajach EMEA. Wymienia w tym kontekście usługi marketingowe, techniczne, sprzedażowe, logistyczne, finansowe i informatyczne. Polski rynek będzie zaopatrywany z Rygi oraz z centrum logistycznego w Amsterdamie.

W 2016 r. grupa Elko wypracowała 1,46 mld dol. przychodów. Informuje, że ma ponad 7 tys. klientów w 30 krajach Europy i Azji.