Urządzenia elektroniczne to najczęściej reklamowany towar przez polskich klientów – wskazało je aż 43 proc. pytanych konsumentów w badaniu Digital Care.

Konsumenci reklamują zwykle AGD (37 proc.) i smartfony (30 proc.). Co czwarty zwracał urządzenia peryferyjne. Z laptopami wracało do dostawcy 14 proc. pytanych nabywców.

Najważniejszy powód reklamacji elektroniki to wada fizyczna towaru, która polega na jego niezgodności z umową. Tę odpowiedź wskazuje 72 proc. osób.

Zdecydowanie rzadziej reklamowane są usługi. Co dziesiąty ankietowany interweniował w sprawie oferty telekomunikacyjnej.

Ponad połowa zwraca zakupy internetowe

Konsumenci pytani o różny asortyment przyznali, że chętnie korzystają z możliwości zwrotu sprzedawcy zakupów internetowych ciągu 14 dni od transakcji. Uczyniło tak aż 55 proc. respondentów.

Nabywcy często oddają także produkty w sklepach stacjonarnych, które dopuszczają taką opcję (35 proc.).
Rzadziej niż na zwrot towaru kupionego online respondenci decydują się na reklamację na podstawie gwarancji (51 proc.). Co piąty reklamował zakup z rękojmi i odstępował od umowy.

Pocieszające dla sprzedawców jest to, że choć klienci twierdzą, że elektronika najczęściej wymaga reklamacji, to zwykle korzystają z tej opcji raz na kilka lat (44 proc.) bądź raz w roku (41 proc.), na ogół z pozytywnym skutkiem – według 92 proc. pytanych.

Klienci przeciętnie znają swoje prawa

W badaniu tylko 8 proc. konsumentów odpowiedziało, że „zna bardzo dobrze” swoje prawa konsumenckie (gwarancja, rękojmia, terminy zwrotów). Największa grupa – 41 proc. ocenia swoją wiedzę jako przeciętną.

Ponad połowa (52 proc.) twierdzi, że korzysta z praw konsumenta do 5 razy w roku, zaś 16 proc. robi to częściej, zwykle 5 do 10 razy (12 proc.). Drugie 16 proc. wcale nie korzysta z możliwości, jakie dają im prawa konsumenta.

——————————————————-

Badanie Digital Care zostało przeprowadzone w dniach 7-9 marca 2023 r. na próbie ogólnopolskiej 800 osób w wieku 18-60 lat.