Do 2022 r. 82 mln profesjonalnych wyświetlaczy AV i urządzeń do kontroli pomieszczeń będzie obsługiwanych głosem – przewiduje Futuresource Consulting. Liczby te nie obejmują inteligentnych głośników konsumenckich w opiece zdrowotnej, hotelarstwie i edukacji.

Zdaniem analityków po szybkim wzroście na rynku na asystentów głosowych (VA) w segmencie konsumenckim (pod koniec 2017 r. działało 37 mln głośników z tą technologią) nadszedł czas na wdrożenia do zastosowań biznesowych. Firma analityczna twierdzi, że użytkownicy końcowi i dostawcy usług pytają producentów o możliwość korzystania z VA. Zachęcać ma do tego możliwość lepszej obsługi klientów oraz zwiększona produktywność dzięki asystentom. O zainteresowaniu rynkiem świadczy rosnąca liczba pilotażowych wdrożeń, jak i znaczących integracji i partnerstw. Amazon, który jest liderem rynku, przygotował pakiet dla biznesu ze swoim asystentem głosowym oraz nawiązał współpracę z dużymi dostawcami systemów AV i UCC. Także IBM rozszerzył swoją platformę sztucznej inteligencji.

Według analityka nie należy się jednak spodziewać szybko dużej liczby wdrożeń w firmach – większość zainteresowanych jest w fazie oceny, jak najlepiej wykorzystać asystentów głosowych. Rynek B2B nie nadąża za konsumenckim także z powodu obaw związanych z prywatnością i bezpieczeństwem.

W ocenie Futuresource pionierem wdrożeń asystentów głosowych w ramach profesjonalnego AV będzie sektor korporacyjny. Tutaj analitycy widzą największe korzyści w postaci wzrostu produktywności, oszczędności czasu, automatyzacji i usprawnienia pracy. Odnotowano także zastosowanie VA w innych branżach, jak opieka zdrowotna, hotelarstwo i edukacja.