Wyniki badania przeprowadzonego przez Nokaut.pl wskazują, że rośnie liczba osób kupujących w sieci – w ciągu ostatniego roku z takiej formy zakupów skorzystało po raz pierwszy 3,4 proc. ankietowanych. Z roku na rok przybywa doświadczonych klientów, którzy sprawnie poruszają się w ofertach e-sklepów. Ponad połowa respondentów kupuje online od co najmniej 2 lat, a co czwarta osoba – kilkanaście razy w roku. Internauci kupujący w sieci mają o sobie dobre mniemanie – uważają się za osoby oszczędne, sprytne, nie poddające się manipulacji.

Według ponad połowy respondentów (56 proc.) e-sklepy nie różnią się jakością obsługi od tradycyjnych, a nieliczni, którzy dostrzegli różnicę, wskazali na wyższość placówek internetowych. Pozytywnie oceniono ofertę e-sklepów i jakość usług. Wśród największych zalet wymieniono kolejno: szeroki wybór, wygodę, niskie ceny, oszczędność czasu, możliwość znalezienia oryginalnego prezentu oraz zapoznania się z opiniami innych użytkowników.

Wybierając sprzedawcę klienci z reguły korzystają z internetowych porównywarek (83 proc., 30 proc. co najmniej raz w tygodniu). Na pierwszym miejscu w przypadku większości produktów ankietowani stawiają cenę, a następnie kolejno: koszt dostawy, opinie innych użytkowników, szczegółowość prezentacji produktu na stronie, asortyment, dostępne formy dostawy oraz formy płatności.

Według Nokaut.pl wyraźny wzrost zainteresowania e-zakupami widać w mniejszych miejscowościach. Wieś i małe miasta co prawda wciąż odstają od dużych ośrodków pod względem liczby osób kupujących w sieci, ale ci użytkownicy, którzy spróbowali tej formy zakupów, zamawiają nawet kilkanaście produktów rocznie (24,6 proc. mieszkańców wsi i miast do 20 tys. mieszkańców; dla porównania 11-20 produktów rocznie kupiło w ciągu minionego roku 17,8 proc. respondentów z największych miast).

– Do niedawna ograniczenia związane z miejscem zamieszkania i, co za tym idzie, dostępem do komputera i Internetu stanowiły istotną barierę dla rynku e-commerce. Obecnie potencjalnymi klientami nie są już wyłącznie użytkownicy notebooków i desktopów. Kupować w sieci może 32 mln Polaków, którzy mają telefony komórkowe. Rynek ma olbrzymi potencjał – komentuje wyniki badania Wojciech Czernecki, prezes Grupy Nokaut.

Szef Nokaut.pl zwrócił uwagę, że potencjalni klienci e-sklepów za pomocą telefonu mogą już korzystać z internetowej porównywarki, czyli z opcji, która ma podstawowe znaczenie dla internautów zainteresowanych zakupami online.

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla Nokaut.pl techniką wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej grupie 1062 respondentów, którzy już robili zakupy online albo planują je w ciągu najbliższych 12 miesięcy.