W przyszłym roku globalny rynek e-Sportu będzie miał wartość 1 mld dolarów – prognozują analitycy Deloitte. Przygotowany przez firmę raport „Deloitte’s sports industry starting lineup. Trends expected to disrupt and dominate 2017” pokazuje, że nowe technologie będą w coraz większym stopniu wpływać zarówno na doznania kibiców jak i działalność klubów sportowych.

Zdaniem ekspertów Deloitte kibice coraz częściej wybierają śledzenie wydarzenia sportowego w Internecie niż na stadionie. Rosło więc będzie zainteresowanie technologiami typu kamery 360 stopni, rozszerzona rzeczywistość (AR) czy wirtualna rzeczywistość (VR).

Według autorów raportu wirtualna rzeczywistość może odmienić świat kibicowania. Umożliwia ona obejrzenie widowiska sportowego w dobrej jakości bez wychodzenia z domu. Pozwala śledzić przebieg meczu lub zawodów „tuż przy boisku”, nie ruszając się z własnej kanapy. Potrzeba do tego jedynie okularów VR i smartfona z odpowiednią aplikacją.

To z kolei będzie zmuszało organizacje sportowe do większego wysiłku w celu przyciągnięcia kibiców na stadiony. Może im w tym pomóc technologia rozszerzonej rzeczywistości. „VR zachęca do oglądania meczów w domu, ale z kolei AR może wzbogać doświadczenia w oglądaniu wydarzeń sportowych na żywo. Wystarczy wspomnieć, że ta technologia umożliwia poinformowanie kibiców o tym, gdzie siedzi ich przyjaciel na tym samym stadionie lub dostarczanie statystyk dotyczących graczy w czasie rzeczywistym” – mówi Wiesław Kotecki, experience design director w Deloitte Digital. Ważnym elementem przyciągania kibiców na stadiony są poza tym programy lojalnościowe oraz personalizacja świadczonych usług.

Wirtualna rzeczywistość pomaga także rozwijać się samym zawodnikom wzbogacając ich programy treningowe. Pozwala m.in. na bardziej efektywną analizę postępów graczy. Sportowiec może wraz z trenerem przeanalizować swój ostatni występ i ocenić to, co zrobił źle i nad którymi elementami gry musi jeszcze popracować.

Analiza danych będzie w sporcie coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu. W przyszłości jeszcze bardziej zwiększy się zakres ich wykorzystywania dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym, takim jak Big Data. W biznesie sportowym wciąż istnieją niewykorzystane źródła danych, które pozwolą zwiększyć przychody, osiągać lepsze wyniki sportowe i wzbogacić doświadczenia kibiców – podkreślają analitycy Deloitte.

Ostrzegają też przed zagrożeniem cyberprzestępczością, która może się nasilać wraz z rosnącym zaawansowaniem technologicznym w sporcie. Ataki mogą być przeprowadzane w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej czy przejęcia wrażliwych danych finansowych, w tym o zarobkach graczy. Dlatego też, zdaniem autorów raportu, branża sportowa, tak jak wszystkie inne, powinna wdrożyć nowe strategie obronne w obliczu rosnącego zagrożenia cyberatakami.