Tegoroczne zestawienie "Zaufane Opinie" Ceneo.pl powstało na podstawie niemal 1,4 mln ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu w okresie od września 2015 r. do września 2016 r. W sumie oceny dotyczyły 3,8 tys. sklepów w 11 kategoriach branżowych. W tym 2 kategorie objęły sprzedawców elektroniki. Na topie znaleźli się zarówno sprzedawcy od dawna obecni w czołówce rankingu (zaprezentowano go po raz siódmy) jak i nowe marki w zestawieniu.

 

W kategorii Technologia (poprzednio nazywanej Świat Komputerów) na topie znalazł się jeden z mniejszych retailerów.

1. Eukasa.pl
2. Zadowolenie.pl
3. X-KOM.pl

Rok temu najwyżej oceniono X-KOM, a pozostali dwaj sprzedawcy nie zmieścili się w pierwsze trójce.

 

W kategorii RTV i AGD (dotychczas nazywanej Elektronika użytkowa) znaleźli się duzi retailerzy, oferujący obok RTV i AGD także sprzęt komputerowy.

1. Electro.pl
2. Neo24.pl
3. Mall.pl

W ub.r. na topie był Neo24.pl, a Mall.pl był numerem 2.

 

Electro.pl zdaniem ankietowanych zasłużył także na miano najlepszego sprzedawcy w opcji "Kup na Ceneo", która umożliwia internautom bezpośredni zakup na stronie porównywarki, bez przechodzenia do e-sklepu.

Według badania TNS Polska i Ceneo.pl klienci od lat kierują się przy wyborze sprzedawcy przede wszystkim kosztami zakupu: ceną produktu (85 proc. wskazań) i dostawy (71 proc.). Istotna jest także wiarygodność sklepu (67 proc.). Mniejsze znaczenie mają: czas dostawy (48 proc.), warunki zwrotu towaru i reklamacji (39 proc.) oraz sposób płatności (38 proc.).

W zakupach internetowych ankietowani najbardziej cenią duży wybór produktów, marek i sklepów (36 proc.), ceny niższe niż w sklepach tradycyjnych (32 proc.) oraz możliwość zakupów bez wychodzenia z domu (29 proc.). 

Czego nie lubią klienci? Narzekają głównie na konieczność „przeklikiwania się” przez wiele stron (27 proc.) i zbyt dużą ilość informacji (26 proc.). Zniechęcają także trudności w znalezieniu najważniejszych danych (22 proc.).

Istotne są także opinie i rekomendacje dotyczące sklepów i produktów: szuka ich przed zakupem 81 proc. pytanych. Ich siła oddziaływania jest nie do przecenienia – według ustaleń Ceneo niemal 90 proc. klientów zawsze wybiera droższą ofertę ze sklepu, który ma dobre opinie, niż tańszą u nieznanego sprzedawcy.

Ceneo.pl zwraca także uwagę na błyskawiczny rozwój m-commerce, które w jego ocenie będzie przyszłością handlu internetowego. Z mobilnych wersji porównywarki korzysta obecnie ponad 35 proc. użytkowników wobec 14 proc. w połowie 2015 r.