Według firmy XSITE, która prowadziła badanie, e-sklepy okazują się droższe niż oczekiwano z różnych powodów. Większe są wydatki na integrację systemów, resellerzy ponoszą też wymierne koszty związane brakiem odpowiedniej wiedzy oraz z osobistym zaangażowaniem w proces wdrożenia, utrzymania i rozwoju e-sklepu. XSITE ustaliło, że rozwiązania typu Open Source, wybierane przez większość sprzedawców, są w praktyce kilka razy droższe niż e-sklepy przygotowane dla konkretnego resellera. Stwierdzono, że dla większości badanych sprzedawców cena systemu, umożliwiającego sprzedaż online, nie jest najistotniejsza. O wyborze decyduje przede wszystkim funkcjonalność.

– Sprzedawcy planujący otwarcie e-sklepu powinni wziąć pod uwagę koszty ewentualnego poszerzenia działalności i funkcjonalności oraz inne wydatki, związane z prowadzeniem e-biznesu w przyszłości – radzi Aline Eckstein z Instytutu Badania Handlu w Kolonii – Płaci się np. nie tylko za wdrożenie i dopasowanie rozwiązań informatycznych. Zmiana platformy też nie jest darmowa.

Z danych XSITE wynika, że jedna trzecia e-sprzedawców przeniosła się już z jednej platformy na inną, co pociągnęło za sobą konieczność migracji danych. Po uruchomieniu e-sklepu pieniądze będzie pochłaniał marketing, utrzymanie i zarządzanie sklepem, rozwój – wylicza XSITE.

– Decydujące znaczenie dla sukcesu sprzedawcy ma prawidłowa wycena kosztów związanych nie tylko z wdrożeniem, lecz także utrzymaniem e-sklepu – mówi Christoph Heiders, przedstawiciel XSITE. Radzi, aby wybierając dostawcę platformy dla e-sklepu zwrócić uwagę na przejrzystą strukturę kosztów.