Zgodnie z nowymi przepisami, korespondencję z urzędem w formie cyfrowej można uwierzytelnić bezpiecznym podpisem elektronicznym (weryfikowanym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego) lub poprzez zaufany profil, który można założyć na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jaka jest między nimi różnica?

–  Podstawową jest moc prawna. Bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Profil zaufany jest natomiast poświadczeniem, działającym jedynie w zakresie spraw załatwianych przez ePUAP. Bezpieczny e-podpis ma szerokie zastosowanie również poza administracją – wyjaśnia Elżbieta Włodarczyk, dyrektor linii biznesowej podpis elektroniczny w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

Obecnie podpis elektroniczny można stosować m.in. w relacjach z ZUS-em, urzędem skarbowym, do wystawiania e-faktur, składania wniosków do KRS, rejestracji baz danych w GIODO, w przetargach i aukcjach elektronicznych. Od tego roku – w związku z nowelizacją ustawy o OFE – pozwala także na przesyłanie oświadczeń dotyczących wyboru ZUS lub OFE. Zastosowanie profilu zaufanego ogranicza się natomiast do kontaktów z administracją publiczną.

Bezpieczeństwo kosztuje
Podpis elektroniczny otrzymuje się w zestawie, którego elementami są urządzenia obsługujące podpis oraz imienny certyfikat. Dane potrzebne do składania e-podpisu są zapisywane na karcie przekazywanej właścicielowi certyfikatu. Certyfikaty bezpieczeństwa, w jakie wyposażona jest karta, gwarantują, iż nikt poza właścicielem certyfikatu nie ma kopii jego danych. Dostęp do karty chroniony jest kodem PIN. Kilkukrotne podanie błędnego kodu trwale blokuje kartę.

W przypadku zaufanego profilu, bezpieczeństwo związane z jego użytkowaniem w dużej mierze zależy od skutecznej ochrony dostępu do skrzynki pocztowej posiadacza. Żeby nie dopuścić do nieuprawnionego wykorzystania profilu należy przede wszystkim zadbać o to, aby nikt postronny nie poznał loginu i hasła do poczty.  

Zaufany profil można założyć za darmo. W przypadku e-podpisu stawki są różne w zależności od wybranego zestawu. Według Krajowej Izby Rozliczeniowej zestaw do e-podpisu z czytnikiem i certyfikatem ważnym przez 1 rok kosztuje 238 zł netto, a odnowienie na kolejny rok (certyfikat plus karta) – 129 zł netto.