E-handel przechodzi do mediów społecznościowych
Ponad 30 proc. polskich użytkowników social media zrobiła przez nie zakupy, a jeszcze więcej szuka informacji o produktach. Ten kanał komunikacji dla e-sklepów jest szansą na pozyskanie nowych klientów.
– Przede wszystkim social media to zasięg – mówi Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej. – Każdy sklep, który myśli poważnie o rozwoju w Internecie powinien być w tym obszarze aktywny.
Z mediów społecznościowych korzysta regularnie 63 proc. z 24,8 mln polskich internautów – według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Konto w przynajmniej jednym serwisie społecznościowym ma 86 proc. internautów.
Bezpośredniego zakupu przez media społecznościowe dokonało 32 proc. ich użytkowników. Nieco więcej osób deklaruje, że kupiło produkt poprzez konto w social mediach, a 61 proc. przyznaje, że to przydatna funkcjonalność.
Ponad 50 proc. użytkowników social media szuka opinii o produktach i usługach. Dzięki nim konsumenci poznają nowe marki. Przyznaje się do tego 46 proc. użytkowników mediów społecznościowych, a 44 proc. kupiło dzięki informacjom w social media produkt, którego kupna wcześniej nie rozważali. Kolejne 40 proc. natomiast zmieniło preferencje i decyzję co do zakupu produktu konkretnej marki.
Co czwarty użytkownik mediów społecznościowych twierdzi, że marka nieobecna w social media „już w tym momencie jest przegrana”, co piąty uważa ją za markę „nie na czasie”. Im młodsi konsumenci, tym większy odsetek takich opinii.
Łatwiej dotrzeć do klienta
Social media dla e-sklepów są szansą na pozyskanie nowych klientów. Ułatwiają dotarcie do konsumenta z ofertą, bo znacznie skraca się proces kupowania. Konsument omija bowiem rejestrację i zakładanie konta – według badania jest to jeden z najbardziej nielubianych przez klientów procesów.
Podobne aktualności
Wartość subskrypcji handlu elektronicznego wzrośnie o 3 tys. procent
Ok. 60 proc. elektroniki w subskrypcji to smartfony, a 25 proc. użytkowników decyduje się na laptopy - według danych detalisty.
Dark patterns: częste zjawisko w e-commerce
Ponad 75 proc. z 642 zbadanych stron internetowych i aplikacji mobilnych e-commerce stosowało przynajmniej jedną z manipulacyjnych praktyk sprzedażowych (tzw. dark patterns*).