– Przede wszystkim social media to zasięg – mówi Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej. – Każdy sklep, który myśli poważnie o rozwoju w Internecie powinien być w tym obszarze aktywny.

Z mediów społecznościowych korzysta regularnie 63 proc. z 24,8 mln polskich internautów – według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Konto w przynajmniej jednym serwisie społecznościowym ma 86 proc. internautów. 

Bezpośredniego zakupu przez media społecznościowe dokonało 32 proc. ich użytkowników. Nieco więcej osób deklaruje, że kupiło produkt poprzez konto w social mediach, a 61 proc. przyznaje, że to przydatna funkcjonalność. 

Ponad 50 proc. użytkowników social media szuka opinii o produktach i usługach. Dzięki nim konsumenci poznają nowe marki. Przyznaje się do tego 46 proc. użytkowników mediów społecznościowych, a 44 proc. kupiło dzięki informacjom w social media produkt, którego kupna wcześniej nie rozważali. Kolejne 40 proc. natomiast zmieniło preferencje i decyzję co do zakupu produktu konkretnej marki. 

Co czwarty użytkownik mediów społecznościowych twierdzi, że marka nieobecna w social media „już w tym momencie jest przegrana”, co piąty uważa ją za markę „nie na czasie”. Im młodsi konsumenci, tym większy odsetek takich opinii.

Łatwiej dotrzeć do klienta

Social media dla e-sklepów są szansą na pozyskanie nowych klientów. Ułatwiają dotarcie do konsumenta z ofertą, bo znacznie skraca się proces kupowania. Konsument omija bowiem rejestrację i zakładanie konta – według badania jest to jeden z najbardziej nielubianych przez klientów procesów.

– Bardzo ciekawe wnioski dotyczą pytań o opcję „kup” w mediach społecznościowych i logowania się w systemach zewnętrznych za pomocą social login. W jednym i w drugim przypadku ponad 30 proc. konsumentów twierdzi, że używa tych opcji. To ważne, żeby biznes i sklepy zauważyły ten trend i umożliwiły konsumentom korzystanie z tej opcji, bo to znacząco ułatwia sprzedaż – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód z firmy badawczej Mobile Institute.

– Jeżeli sklep ułatwia dostęp do swoich produktów konsumentom poprzez przycisk „kup” czy bezpośrednie logowanie przez social media, wówczas liczba klientów znacznie rośnie. Wzrasta też sympatia do marki – twierdzi przedstawicielka e-Izby.
 
Social media pomaga także w utrzymaniu lojalności aktualnych klientów. Istotne jest, żeby sklep kontaktował się na bieżąco ze swoimi konsumentami właśnie przez ten kanał.