E-handel: najpopularniejsze marki i produkty
Numerem 1 jest HP, rośnie zainteresowanie tabletami, ale sprzęt już nie dominuje w e-handlu. Sprzedawcy internetowi przechodzą do oprogramowania i usług – wynika z danych Icecat.
Statystyki Icacat są oparte na liczbie danych o produktach pobieranych dla handlowych stron internetowych (jak e-sklepy, systemy ERP, witryny porównawcze, systemy zakupowe, portale ratingowe).
Według informacji zebranych przez firmę w 2012 r. wśród produktów elektronicznych najszybciej rosnącą kategorią w e-handlu były tablety (wzrost o 158 proc. rok do roku). Na drugim miejscu znalazły się telewizory LED (+141 proc.). Numerem 3 na liście produktów, którymi zainteresowanie szybko zwiększa się, są dyski SSD (wzrost o ok.90 proc.). Spory wzrost zainteresowania odnotowano także w przypadku komputerów AIO i drukarek etykiet (po ok. 60 proc., nr 9 i 10 w rankingu).
Jeśli chodzi o ilość pobranych danych, to na topie są notebooki. Zainteresowanie nimi w e-handlu w 2012 r. według Icecat było nawet nieco większe niż rok wcześniej, podczas gdy najbardziej znaczący spadek odnotowano w przypadku desktopów (nr 6), co firma wyjaśnia m.in. ograniczeniem inwestycji w przedsiębiorstwach. Innym istotnym trendem zdaniem Icacat jest przejście od sprzętu do oprogramowania i usług w kanałach sprzedaży internetowej. Największy skok (+59 proc.) odnotowały usługi kolokacyjne, dzięki temu znalazły się w pierwszej dziesiątce. podobnie jak usługi wsparcia (nr 2), licencje i aktualizacje oprogramowania (nr 8).
Icecat zaprezentował również ranking marek w e-handlu. Według firmy na pozycję miały wpływ m.in. takie czynniki jak popularność produktów, ich ocena przez klientów i profesjonalistów, dostępność produktów dla dystrybutorów i partnerów w handlu internetowym, poziom standaryzacji danych w celu wyszukiwania i porównania produktów w wyszukiwarkach oraz przeglądarkach internetowych, kampanie online, bezpłatne rozpowszechnianie specyfikacji sprzedawanych produktów.
W Top 10 marek zdecydowanym liderem jest HP. Ale Toshiba (+61 proc.), Canon (+40 proc.), Philips (+39 proc.) i Samsung (+30 proc.) odnotowały największe wzrosty. Zdaniem Icacat Samsung zyskuje dzięki szerokiej ofercie smartfonów, telewizorów LED i tabletów.
Top 10 marek w e-handlu w 2012 r. według Icecat
1. HP
2. Toshiba
3. Samsung
4. Canon
5. Sony
6. Philips
7. Lenovo
8. Asus
9. Acer
10. Epson
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.