Oszczędności i poprawa wydajności najbardziej uzasadniają zdaniem MŚP wydatki na rozwiązania cyfrowe – wynika z badania Symfonii. Zaledwie 13 proc. firm inwestuje w cyfryzację procesów biznesowych, nie oszczędzając na tym.

Jak zauważają autorzy raportu, przed małymi i średnimi przedsiębiorcami stoi dylemat – inwestować i digitalizować biznes, czy oszczędzać na poduszkę finansową?

Otóż 40 proc. badanych wybiera rozwiązanie kompromisowe, czyli inwestuje umiarkowanie, jednocześnie oszczędzając. Z kolei 22 proc. tylko oszczędza, a digitalizację odkłada na później. Podobny procent wskazuje, że nie zamierza nawet w przyszłości przeprowadzić cyfryzacji biznesu.

75 proc. stawia na digitalizację

W sumie 75 proc. małych i średnich firm cyfryzuje biznes. Po oszczędnościach (44,2 proc.) oraz zwiększeniu wydajności i efektywności (43,5 proc.), jako kolejne zalety cyfryzacji – choć już nzacznie mniej istotne – wskazano zwiększenie konkurencyjności (27 proc.) oraz dostęp do nowych klientów (22,2 proc. wskazań).

Tylko 9 proc. firm uważa, że digitalizacja nie niesie z sobą żadnych korzyści, a jedynie koszty.

Źródło: Symfonia

Dlaczego MŚP chcą cyfryzacji

Tu odpowiedzi są dość wyrównane: 25 proc. zamierza ograniczyć koszty, 22 proc. zwiększyć wydajność, 17 proc. zostało zmuszonych przez rzeczywistość pandemiczną, 17 proc. nie chce zostać w tyle za konkurencją, 15 proc. chce pozyskać nowych klientów.

Co ciekawe częsta (23,3 proc.) jest deklaracja, że inwestycje w cyfryzację toczą się od dawna i nie mają związku z Covid-19. Tak twierdzą firmy z zagranicznym kapitałem.

Źródło: Symfonia

Badanie „Inwestycje w technologie w dobie pandemii. Nowe wyzwania MŚP: cyfryzować czy oszczędzać?” zostało zrealizowane przez Keralla Research w dniach 21.06-06.08.2021 r., na ogólnopolskiej próbie l400 małych (10-49) i średnich firm (50-249) z branż: usługi, handel, produkcja; techniką CATI.