W ciągu ostatniego roku 61 proc. organizacji doświadczyło przynajmniej jednego incydentu związanego z korzystaniem z chmury publicznej – według danych Check Point Software. To ponad dwukrotny wzrost wobec poprzedniego roku (24 proc.). Najczęstszymi incydentami były wycieki danych.

Jednym z głównych problemów w firmach jest brak świadomości w zakresie bezpieczeństwa wśród pracowników – na co wskazuje 41 proc. ekspertów. Kolejną istotną barierą jest niedobór wykwalifikowanych kadr w obszarze cybersecurity – 32 proc. respondentów wymienia ten problem jako kluczowy, co znacznie zwiększa podatność na ataki.

Firmy coraz lepiej zdają sobie sprawę z potrzeby szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, jednak blisko połowa (44 proc.) prowadzi je zaledwie raz w roku, a tylko 26 proc. co miesiąc. Skutkiem jest pogłębienie deficytu umiejętności i większa podatność na ataki.

Marne umiejętności zespołów ds. bezpieczeństwa

Aż 76 proc. respondentów przyznaje, że w ich firmach jest niedobór ekspertów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego. Co gorsza, 52 proc. z nich ocenia umiejętności swoich zespołów jako przeciętne lub jeszcze niższe.

Przy czym 49 proc. badanych uważa, że ich eksperci ds. bezpieczeństwa muszą zdobyć nowe umiejętności związane z AI, zaś 35 proc. obawia się, że brak wiedzy w tej dziedzinie utrudni wdrożenie AI. W ocenie Check Pointa dostęp do szkoleń i zasobów jest kluczowy dla przezwyciężenia tych barier.

Trzy kluczowe aspekty poprawy ochrony

Zdaniem analityków Check Point Software, firmy muszą zrewidować swoje podejście do bezpieczeństwa, wśród priorytetów stawiając: edukację, prewencję i wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Z raportu wynika, że 36 proc. organizacji nie jest pewnych swoich zdolności w radzeniu sobie z nieznanymi zagrożeniami i atakami typu zero-day, podczas gdy 55 proc. ma pewną dozę zaufania, lecz wciąż wyraża obawy.