Wydatki na rozwiązania UC&C wyraźnie poszły w górę w 2022 r., pomimo inflacji, wojny, problemów w łańcuchu dostaw i trudności gospodarczych w różnych krajach.

Otóż światowe przychody na rynku zintegrowanej komunikacji i współpracy wzrosły o 7,9 proc. r/r i 2,1 proc. kw/kw (do 15,2 mld dol.) w IV kw. 2022 r. – według IDC. W całym 2022 r. wzrost wyniósł 9,8 proc. r/r, do 59,3 mld dol.

W regonie EMEA przychody UC&C w IV kw. 2022 r. poprawiły się o 4,2 proc. kw/kw oraz o 5,5 proc. r/r, do 4,3 mld dol. W 2022 r. zwiększyły się o 7,2 proc., do 16,8 mld dol.

Jak komentują analitycy, firmy inwestują we współpracę i chmurowe rozwiązania UCaaS, aby poprawić interakcje pracowników i klientów, usprawniając przy tym działanie firmy. Szybkość, odporność sieci i produktywność nadal są postrzegane jako kluczowe czynniki napędzające rynek.

Jeśli chodzi o rozwiązania do komunikacji telefonicznej, ok. dwie trzecie organizacji korzysta z co najmniej części UCaaS i oczekuje się, że wdrażanie chmurowych rozwiązań będzie kontynuowane.

Największy wzrost sprzedaży odnotowano w małych salach (huddle roomy), choć nadal wartościowo jest to stosunkowo niewielki rynek (19 proc. udziały w przychodach z UC&C w IV kw. br.). Największym segmentem pod względem przychodów jest natomiast współpraca UC – w tym oprogramowanie do wideokonferencji i usługi w chmurze (48 proc. udziału). Spadła r/r liczba punktów końcowych w salach wideokonferencyjnych.

Wyniki poszczególnych segmentów UC&C w IV kw. 2022 r.:

Hostowana komunikacja głosowa/UCaaS odnotowała wzrost o 16,2 proc. rok do roku i 4,4 proc. sekwencyjnie, do 5,6 mld dol. przychodów. W całym roku 2022 przychody z UCaaS w chmurze publicznej wzrosły o 16,6 proc., do 21,2 mld dol.

Współpraca UC (w tym oprogramowanie do wideokonferencji i usługi w chmurze) wyszła o 5,9 proc. na plus rok do roku oraz o 0,3 proc. kw/kw, do 7,3 mld dol. W całym 2022 r. przychody z UC Collaboration okazały się o 9,1 proc. do 28,8 mld dol.

Przychody z telefonów IP spadły o 8,3 proc. r/r i 14,3 proc. kw/kw. Jednak w całym 2022 r. wzrosły o 2,5 proc., do prawie 2 mld dol. Dostawy telefonów IP gwałtownie skurczyły się w IV kw. 2022 r., o 20,6 proc. r/r oraz o 14,2 proc. r/r kw/kw. Przez cały 2022 rok dostawy telefonów IP spadły o 6,5 proc. r/r.

Liczba punktów końcowych w salach wideokonferencyjnych spadła o 2,2 proc. r/r, ale wzrosła kw/kw o 13,7 proc., do 471 mln dol. w IV kw. 2022 r. W całym 2022 r. przychody okazały się niższe o 3,1 proc. do 1,8 mld dol.

Punkty końcowe w huddle roomach wzrosły o 19,5 proc. r/r i 18,1 proc. kw/kw do prawie 287 mln dol. w IV kw. 2022 r. W całym 2022 r. zwiększyły się o 11,5 proc. do 1 mld dol.

Aplikacje do współpracy UCaaS i UC razem napędzają wzrost na światowym rynku UC&C” — twierdzi Rich Costello, starszy analityk ds. badań IDC.

Microsoft liderem rynku, spadek Cisco

Przychody Microsoftu z UC&C wyniosły 6,1 mld dol. w IV kw. 2022 r., o 18,4 proc. więcej r/r, oraz 23 mld dol. w 2022 r. (+20,9 proc. wobec 2021 r.), co odpowiada 38,7 proc. udziału w światowym rynku UC&C.

Przychody Cisco z UC&C wyniosły 984 mln dol. w IV kw. 2022 r., spadając o 8,5 proc. r/r. W całym roku 2022 poszły w dół o 6,4 proc., do 4,2 mld dol. Koncern ma 7,4 proc. udziału w światowym rynku UC&C.

Zoom poprawił się o 3,4 proc. r/r, do prawie 1,1 mld dol. w IV kw. 2022 r. W 2022 r. przychody Zooma wzrosły o 6,6 proc. do 4,2 mld dol. Firma znalazła się tuż za Cisco z 7,1 proc. udziału w światowym rynku UC&C.