Sprzedaż iPadów w I kw. finansowym 2016 Apple’a, który zakończył się 26 grudnia 2015 r., wyniosła 16,1 mln szt. wobec 24,4 mln szt. rok wcześniej. Malejącego popytu na tablety wśród konsumentów nie zrekompensowała sprzedaż biznesowego iPada Pro, który wszedł na rynek w końcu ub.r.

Wyniki Apple’a pokazują spadające zainteresowanie sprzętem. Większość przychodów korporacji generują iPhone’y, czyli firma opiera biznes w gruncie rzeczy na jednej kategorii produktów. Wartość ich sprzedaży sięgnęła w IV kw. 51,6 mld dol. (68 proc. całkowitych obrotów korporacji). Zbyt liczony w sztukach (74,8 mln szt.) zwiększył się jednak tylko o 0,4 proc. w ciągu roku – to najmniejszy wzrost od 2007 r., co wskazuje, że rynek jest bliski nasycenia. Obroty na komputerach Mac spadły o 3 proc., do 6,7 mld dol. W ujęciu ilościowym był 4-procentowy minus (5,3 mln szt.).

Natomiast grupa produktów poza głównymi kategoriami wygenerowała ponad 62-procentowy wzrost (wśród nich są Apple Watche, Apple TV, iPody, akcesoria marki Beats), osiągając 4,4 mld dol. przychodów.

Pomimo spadku sprzedaży iPadów wyniki finansowe Apple’a za ostatni kwartał roku wyglądają imponująco. Firma ustanowiła kolejny kwartalny rekord przychodów i zysku, generując obroty wielkości 75,9 mld dol. (+1,7 proc. rok do roku) i 18,4 mld dol. zysku netto (+2,2 proc.). Marża brutto wyniosła niemal 40 proc. Dobre wyniki udało się osiągnąć mimo rosnącego kursu dolara, który uderza w zagraniczną sprzedaż Apple’a (a jest to 2/3 obrotów). Poza USA przychody liczone w dolarach spadły w ciągu 5 kwartałów o 15 proc. Tym niemniej w Europie w IV kw. 2015 r. wzrost wyniósł 4 proc. (17,9 mld dol.).

Tim Cook poinformował, że na świecie działa już 1 mld urządzeń Apple’a. Przychody z usług poszły w górę o 26 proc., natomiast obroty w segmencie enterprise wzrosły według niego o 40 proc.

Apple prognozuje, że w aktualnym II kw. finansowym, który zostanie zamknięty z końcem marca, przychody wyniosą 50 – 53 mld dol. wobec 58 mld dol. rok wcześniej. To pierwszy spadek kwartalnych obrotów od 2003 r. Korporacja musi podjąć strategiczną decyzję, co dalej zamierza zrobić ze swoim biznesem.