Vectra może przejąć Multimedia Polska, ale musi sprzedać sieć w 8 miastach, a w 13 kolejnych dać konsumentom możliwość zmiany operatora – takie warunki postawił UOKiK zgadzając się na koncentrację.

Obie firmy działają m.in. na rynku telewizji kablowej oraz dostępu do internetu. Urząd swoje zastrzeżenia ogłosił w maju ub.r. Uznał, że wydanie bezwarunkowej zgody na fuzję mogłoby ograniczyć konkurencję m.in. na rynku dostępu do internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach.

Umowę w sprawie przejęcia obie spółki podpisały w sierpniu 2018 r. Są numerem 2 i 3 na rynku operatorów kablowych. Warunki finansowe nie zostały ujawnione. W chwili zawarcia kontraktu miały w sumie ok. 1,1 mln abonentów usług internetowych, 1,6 mln telewizyjnych i ok. 0,5 mln telefonicznych.

 
Sprzedaż sieci

UOKiK wytypował miasta, gdzie operator musi pozbyć się sieci. Są to Gorzów Wielkopolski, Kwidzyn, Łowicz, Olsztyn, Ostróda, Pogórze, Pruszcz Gdański i Stargard. Vectra utworzy nowe spółki, do których przeniesie mienie z każdego z wymienionych miast – m.in. umowy z abonentami, infrastrukturę telekomunikacyjną, umowy z pracownikami, dokumentację księgową i techniczną oraz bazy abonentów. Następnie te spółki zostaną sprzedane niezależnemu inwestorowi. Kupujący nie będzie mógł należeć do grupy kapitałowej Vectry ani być kontrolowany (choćby częściowo) przez żaden podmiot z tej grupy. Będzie musiał zostać zaakceptowany przez UOKiK.

Do czasu sprzedaży nowe spółki będą musiały świadczyć usługi dostępu do telewizji i szerokopasmowego internetu stacjonarnego na poziomie nie gorszym niż wcześniej Vectra lub Multimedia. Ponadto, do czasu sprzedaży, Vectra nie będzie prowadzić działań marketingowych w celu pozyskania abonentów korzystających z tych sieci.

 

„Uwolnienie abonentów”

Kolejnym warunkiem jest umożliwienie abonentom z 13 miejscowości swobodnej zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi. Będzie to możliwe w Barcinie, Inowrocławiu, Kruszwicy, Lubiczu Dolnym, Łęczycy, Mogilnie, Nakle nad Notecią, Piechcinie, Słubicach, Strzelnie, Suwałkach, Szubinie i Świnoujściu.

W ciągu 7 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji Vectra musi poinformować klientów, że w czasie kolejnych 9 miesięcy mogą bezpłatnie rozwiązać umowę z operatorem. Dotyczyć to będzie umów także ze spółkami zależnymi Vectry, w tym z Multimediami.

W 2017 r. UPC zamierzał przejąć Multimedia, ale wycofał się po półrocznym oczekiwaniu na stanowisko UOKiK i zastrzeżeniach urzędu, który wskazał na możliwość ograniczenia konkurencji w 11 miastach w wyniku akwizycji.