Drukarki: wzrost po 3 latach
Sprzedaż urządzeń drukujących w III kw. br. zwiększyła się po raz pierwszy od 3 lat. Gorsza wiadomość jest taka, że w ujęciu wartościowym był wyraźny dołek - według danych europejskich.
Domowe biura pozostaną filarem rynku w najbliższych kwartałach – według prognozy.
Dostawy urządzeń drukujących na zachodzie Europy zwiększyły się o 12,9 proc. rok do roku w III kw. 2020 r., osiągając wielkość 5,19 mln szt. – według IDC. To pierwszy wynik na plusie w ujęciu kwartalnym od 3 lat.
Jednak w ujęciu wartościowym na rynku europejskim nastąpił wyraźny spadek sprzedaży w III kw. br. – o 9,6 proc. rok do roku, do 1,85 mld euro.
Widoczna jest natomiast kontynuacja trendów z poprzedniego kwartału. Sprzedaż ciągnęły w górę przede wszystkim zakupy urządzeń konsumenckich (+20,3 proc. r/r) oraz drukarek atramentowych (+17,3 proc.) – według danych dla zachodniej Europy.
Chcą taniego sprzętu
Poprawę odnotowano także w przypadku urządzeń laserowych (+2,7 proc.), przy czym monochromatyczne maszyny wielofunkcyjne A4 osiągnęły wzrost o 31,7 proc., a monochromatyczne drukarki A4 (jednofunkcyjne) pozostały na poziomie z ub.r.
W sumie za większą sprzedażą stały zwłaszcza zakupy niedrogich modeli atramentowych i monochromatycznych laserowych do pracy i nauki w domu.
„Popyt na urządzenia z niższej półki, odnotowany w II kw. 2020 r., był jeszcze silniejszy w III kw. 2020 r.” – komentuje Phil Sargeant, dyrektor w grupie IDC.
Zakupy domowe będą dominować w 2021 r.
Mimo złagodzenia restrykcji związanych z pandemią, większość pracowników nadal pracuje zdalnie. Dlatego przewiduje się, że potrzeba drukowania i skanowania w domu utrzyma się w 2020 r., jak i przez cały 2021 r.
Niektórzy producenci w III kwartale mieli trudności z zaspokojeniem popytu na sprzęt i materiały eksploatacyjne, podczas gdy inni odnieśli znaczny sukces, gdy partnerzy handlowi kupowali ich sprzęt i eksploatację hurtowo, aby zaspokoić zapotrzebowanie konsumentów i przedsiębiorstw – twierdzi IDC.
Cierpieli ci producenci, którzy nie mieli portfolio odpowiedniego do pracy w domu albo nie posiadali kanałów sprzedaży do zaspokojenia popytu konsumenckiego.
Zapotrzebowanie na szybsze urządzenia A4 i A3 było zróżnicowane na początku III kw. 2020 r. – zależało od tempa zdejmowania blokad w poszczególnych krajach, co z kolei wpływało na popyt w firmach.
Dopiero pod koniec III kw. br. więcej biur zostało otwartych, a niektórzy z głównych dostawców skorzystali z tego i zaczęli realizować odnowienia i kontrakty.
Nie zmienia to jednak zasadniczego przewidywanego trendu na rynku druku.
„Potrzeba pracy w domu i edukacji domowej jest bardzo widoczna. Urządzenia kupowane do użytku domowego prawdopodobnie tam pozostaną, ponieważ wiele firm wdraża obecnie praktyki umożliwiające większej liczbie pracowników pracę z domu częściowo lub na stałe” – komentuje Phil Sargeant.
Podobne aktualności
Przetarg: 11,5 mln zł na drukarki i skanery
Czterech wykonawców złożyło oferty w postępowaniu na wyposażenie jednostek administracji.
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.