Drastyczny spadek na rynku komputerów PC
Drugi kwartał 2022 r. przyniósł duże tąpnięcie na rynku komputerów PC

Najnowsze dane Canalys pokazują, że łączne dostawy komputerów stacjonarnych i notebooków spadły o 15,0 proc rocznie do 70,2 mln sztuk, co jest najniższym poziomem od pierwszego kwartału 2020 roku. Dostawy notebooków spadły o 18,6 proc. w II kw. 2022 roku do 54,5 mln sztuk, co oznacza spadek trzeci kwartał z rzędu. Wpływ na taki stan rzeczy ma zmniejszenie się zamówień ze strony sektora edukacyjnego. Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja w segmencie komputerów stacjonarnych, gdzie odnotowano niewielki wzrost o 0,6 proc. do 15,6 mln sztuk. Jest to przede wszystkim zasługa popytu komercyjnego. Zdaniem analityków otwieranie się gospodarek pomogło pobudzić inwestycje w odświeżenia i modernizacje desktopów.
– Zgodnie z oczekiwaniami blokady COVID w kluczowych regionach i miastach Chin przez większość drugiego kwartału poważnie wpłynęły na produkcję i eksport komputerów osobistych. Zakłócenia w działalności fabryk i portów w Szanghaju, Kunshan i Jiangsu doprowadziły do znacznych opóźnień w zamówieniach dla wszystkich głównych dostawców komputerów PC. Chociaż produkcja i koordynacja zaczęły się poprawiać pod koniec maja, w drugim kwartale produkcja była poniżej normalnego poziom – powiedziała Emma Xu, analityk Canalys.
Ograniczenia w przepływie osób i towarów oraz działalności gospodarczej spowodowały gwałtowny spadek zakupów krajowych w Chinach, drugim co do wielkości rynku komputerów na świecie.
Pierwsze miejsce na światowym rynku komputerów PC utrzymało Lenovo , chociaż w drugim kwartale 2022 roku dostawy tego producenta spadły o 12 proc. do 17,5 miliona sztuk. HP odnotował największy spadek wśród pięciu największych dostawców – o 28 proc. do 13,5 miliona sztuk. Dell znalazł się tuż za HP na trzecim miejscu, odnotowując stosunkowo niewielki spadek o 5 proc. Acer i Asus zamknęły się w pierwszej piątce ze spadkami odpowiednio 19 proc. i 5 proc.

Podobne aktualności
CEO Lenovo: „wyzwania zewnętrzne mogą pozostać w krótkim okresie”
W II kw. br. sprzedaż w biznesie PC Lenovo spadła o blisko 400 mln dol. r/r. Jednak biznes infrastrukturalny i usługowy poprawiły bilans.
„W całym łańcuchu dostaw smartfonów będą narastać napięcia”
Sprzedaż smartfonów zanurkowała kolejny kwartał z rzędu, tym razem o 9 proc. w II kw. br. Co gorsza na razie lepiej raczej nie będzie.