W 2026 r. ok. 25 proc. ludzi będzie spędzać w Metaverse co najmniej godzinę dziennie – przewiduje Gartner. W nowej cyfrowej przestrzeni poświęcą ten czas na pracę, zakupy, edukację, kontakty towarzyskie i rozrywkę.

„Metaverse wpłynie na każdą firmę, z którą konsumenci wchodzą w codzienną interakcję” – uważa ośrodek analityczny.

Jak twierdzi Marty Resnick, wiceprezes ds. badań w Gartnerze, producenci już tworzą sposoby na to, by użytkownicy mogli powielać swoje życie w cyfrowym świecie.

„Od uczęszczania do wirtualnych klas, poprzez kupowanie cyfrowej ziemi i budowanie wirtualnych domów. Działania te są obecnie prowadzone w oddzielnych środowiskach. Ostatecznie odbędą się w jednym środowisku – metawszechświecie” – zapowiada wiceprezes.

Gartner definiuje Metaverse jako wirtualną wspólną przestrzeń, stworzoną przez połączenie rozszerzonej rzeczywistości fizycznej, oraz cyfrowej. Ma być ona niezależna od urządzenia i dostępna za pośrednictwem dowolnego sprzętu, od tabletów po zestawy AR/VR.

Ponieważ żaden pojedynczy producent nie będzie właścicielem Metaverse, Gartner spodziewa się, że vendorzy będą prowadzić swój biznes w cyfrowym świecie, który umożliwią im cyfrowe waluty i tokeny NFT.

Jak Metaverse zmieni biznes, czyli firmy bez infrastruktury

„Nowy internet” wpłynie na sposób wykonywania pracy. Przewiduje się, że współpracę i łączność pracowników zapewnią im wirtualne biura.

Co istotne, przedsiębiorstwa nie będą musiały tworzyć do tego własnej infrastruktury, ponieważ odpowiednie ramy zapewni Metaverse. Różne wydarzenia wirtualne zapewnią jeszcze więcej możliwości współpracy i zaangażowania w sieci.

Firmy przejdą „do biznesu Metaverse”

„Do 2026 r. 30 proc. organizacji na świecie będzie dysponować produktami i usługami gotowymi na Metaverse” – przewiduje wiceprezes Gartnera.

„Przedsiębiorstwa będą miały możliwość rozszerzania i ulepszania swoich modeli biznesowych w bezprecedensowy sposób, przechodząc od biznesu cyfrowego do biznesu Metaverse” – uważa Marty Resnick.

Jednocześnie Gartner ostrzega organizacje przed dużymi inwestycjami w konkretny Metaverse.

Menedżerowie już powinni przygotowywać się do metaświata

„Wciąż jest za wcześnie, aby wiedzieć, które inwestycje będą opłacalne w dłuższej perspektywie, ale menedżerowie produktu powinni poświęcić czas na naukę, zbadanie i przygotowanie się do metaświata, aby uzyskać konkurencyjną pozycję” – radzi Resnick.

Mark Zuckerberg ogłaszając w ub.r., że Meta (Facebook), stanie się firmą Metaverse, oceniał, że budowa tej platformy może potrwać 5 – 10 lat i będzie wymagać opracowania wielu przełomowych technologii. Dziś trudno powiedzieć, jaki ostateczny kształt przyjmie wizja nowego internetu, który ma umożliwić wirtualne interakcje na niespotykaną dotąd skalę.