Według badania TNS odsetek internautów kupujących w sieci jest u nas podobny, jak na dużych rynkach zachodnich. Wśród respondentów zapytanych, czy w ciągu ostatnich 4 tygodni robili zakupy w Internecie, 65 proc. odpowiedziało twierdząco (to o 1 pproc. mniej niż np. w Wielkiej Brytanii).

Co skłania klientów do zakupów online? Najczęściej wskazywano na dobrą cenę i lepszą jakość, co według analityka oznacza, że konsumenci nie chcą kupować byle taniej, lecz interesują ich oferty o najlepszym stosunku ceny do jakości.

Z badania wynika także, iż ważną zachętą do zamawiania towarów online jest świadomość klienta, że zapłacił najmniej za produkt. Spore znaczenie ma więc satysfakcja, że udało się coś zaoszczędzić, choćby niewielkie pieniądze. Numerem 3 na liście czynników, które przekonują do złożenia zamówienia w e-sklepie, jest darmowa dostawa. – To coraz silniejszy motywator – zaznaczył Andrzej Olękiewicz z TNS. Nie dość, że klienci preferują sprzedawców, którzy dowiozą zakupiony produkt za darmo, to jeszcze wolą sklepy oferujące dostawę do domu. Ważna jest również szybkość i łatwość zakupów (czyli powolne strony, które długo się otwierają oraz nieskuteczne wyszukiwarki mogą zniechęcić klienta).


Dlaczego klienci nie kupują online

Najłatwiej ich spłoszyć kosztami dostawy. W badaniu TNS to najczęściej wskazywana przez respondentów przeszkoda. Według Andrzeja Olękiewicza wielu klientów gotowych jest porzucić już rozpoczęte zakupy w e-sklepie, jeżeli opłatę za dostarczenie towaru uzna za zbyt wysoką.

Ponadto sporo konsumentów nie kupuje w e-sklepach, bo woli dotknąć produktu, którym się interesuje. Stąd zapewne bierze się popularność odbioru osobistego zamówionych towarów.

Wiele osób nie kupuje online, bo uważa, że w Internecie nie jest najtaniej (nr 3). W dalszej kolejności wśród czynników zniechęcających do e-commerce repondenci wymieniali obawę o jakość oferowanego produktu oraz o jego oryginalność.