W ciągu 5 miesięcy pandemii dokonały się zmiany, jakie normalnie zajmują 5 lat – zauważa Deloitte w raporcie TMT Predictions 2021. Analitycy zakładają, że w przyszłym roku będziemy już bliżej końca pandemii, niż jej początku, rozwijając przyszłe rozwiązania a nie przede wszystkim reagując na zmiany. Oto kilka przewidywań na przyszły rok.

Z brzegu na szerokie wody

W 2021 r. wartość globalnego rynku rozwiązań edge, czyli architektury rozproszonych zasobów IT, wyniesie 12 mld dol., utrzymując średnią roczną stopę wzrostu +35 proc. Przewiduje się, że do 2023 r. już 70 proc. przedsiębiorstw może stosować przetwarzanie danych na brzegu.  

„Oczekujemy, że podstawą ekspansji w tym obszarze będzie zastosowanie innowacyjnych rozwiązań AI w telekomunikacji – szczególnie w sieciach 5G, jak również przez ofertę dostawców skalowalnych usług obliczeniowych w chmurze, którzy będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do optymalizacji swojej infrastruktury” – uważa Sławomir Lubak, partner, lider branży Telekomunikacji, Mediów i Technologii w Deloitte.

„Inteligentny brzeg” ma stanowić kombinację zaawansowanej łączności, kompaktowej mocy obliczeniowej i sztucznej inteligencji umieszczonej blisko urządzeń, które wykorzystują i generują dane.

Chmura odporna na wirusa

W 2019 r. najwięksi dostawcy chmury publicznej pokazali wzrost o 31 proc. Jak prognozowano ta skala będzie się zmniejszać wraz z dojrzewaniem rynku. Według niektórych wskaźników 2020 r. wartość wydatków na rozwiązania chmurowe nieznacznie się zmniejszyła, co wyjaśniono głównie redukcją inwestycji z powodu pandemii i globalnej recesji. Jednak inne sposoby pomiaru wykazują nawet wyższe tempo wzrostu niż w 2019 r.

Niezależnie od liczb rynek usług w chmurze jest stosunkowo odporny na skutki obecnego kryzysu – zaznacza Marcin Knieć, dyrektor w dziale Cloud Engineering Deloitte.

Przewiduje się, że w latach 2021-2025 wzrost przychodów utrzyma się na poziomie z 2019 roku i wyniesie przeciętnie 30 proc. Nie są jednak wykluczone wyższe wartości, bo przedsiębiorstwa będą wdrażać technologie chmurowe dla zwiększenia oszczędności czy sprawności działania.

Otwarte RAN-y

Obecnie dużą popularnością cieszą się komórkowe sieci rozproszone, które działają w oparciu o sieć dostępu radiowego (RAN). Na potrzeby 5G operatorzy muszą zastąpić lub wzmocnić posiadany sprzęt, a standardem będzie wdrażanie otwartej, wirtualnej architektury, zwanej „otwartą RAN” – uważa Deloitte. Oczekuje, że do 2023 r. wirtualizacji ulegnie ponad 80 proc. szkieletowych sieci bezprzewodowych.  

Sport rosnącym rynkiem

Eksperci Deloitte przewidują, że do końca 2021 r. profesjonalne ligi sportowe opracują i wdrożą nowe zasady zbierania, wykorzystywania i komercjalizacji informacji dotyczących sportowców.

Transformacja cyfrowa ma dokonać się z pomocą takich rozwiązań jak systemy wizyjne, uczenie maszynowe, zaawansowana łączność bezprzewodowa czy czujniki nakładane na ciało. W każdym takim systemie podstawą są dane zawodników.

Rok 2021 nie przyniesie jeszcze miliardowych przychodów, ale stanie się to w nadchodzących latach” – uważa Agnieszka Zielińska, partner w dziale doradztwa finansowego Deloitte.

Słuchawki do grania i szkolenia

W 2021 r. dzięki zakupom dokonywanym przez firmy i edukację, sprzedaż gamingowych słuchawek wzrośnie dwukrotnie w stosunku do 2019 r., tak jak i oprogramowania i usług powiązanych. Na niektórych rynkach dynamika już przyspieszyła, co ma związek nie tyle z grami, lecz z przechodzeniem na wirtualną formę szkoleń.

8 mld dol. na rynku e-konsultacji lekarskich

W nadchodzącym roku udział procentowy wizyt lekarskich online wzrośnie z 1 proc. w br. do 5 proc. Może to wydawać się niewiele, ale globalnie oznacza ponad 400 mln wizyt wideo o wartości ok. 25 mld dol.

W 2021 r. rynek rozwiązań specjalistycznych, przeznaczonych do tego rodzaju wizyt, osiągnie wartość 8 mld dol. – uważa Deloitte.

8K do domu

Nowy rok może być przełomem na rynku telewizyjnym poprzez wdrożenie standardu 8K.

„Przewidujemy, że w 2021 r. technologia 8K wygeneruje przychody rzędu 5 mld dolarów. Podstawowym źródłem będzie sprzedaż telewizorów o rozdzielczości 8K” – mówi Ścibor Łąpieś, dyrektor, Technology M&A w Deloitte.

Deloitte prognozuje, że do konsumentów na całym świecie trafi 1,5 mln urządzeń po średniej cenie 3,3 tys. dol. (ok. 12 tys. zł). Standard 8K zyska szczególną popularność w segmencie telewizorów o największych rozmiarach, a dodatkowe przychody przyniesie sprzedaż sprzętu – kamer, monitorów czy komputerów, wykorzystywanego do tworzenia i produkcji treści w technologii 8K.