Deklarowana kwota wydatków na bożonarodzeniowe prezenty jest o 4,5 proc. wyższa niż w ub. roku. W sumie na święta polska rodzina przeznaczy ok. 1950 zł (1800 zł w roku ubiegłym). Z badania Deloitte wynika, że jak zwykle większość chciałaby znaleźć pod choinką książki, kosmetyki i perfumy. Laptopy albo desktopy wolałoby 25 proc. badanych. To mniej, niż podczas zeszłorocznego badania (34 proc.). Nie jest jednak pewne, czy i te marzenia się spełnią. Respondenci zapytani o to, co zamierzają kupić bliskim osobom na święta, w pierwszej dziesiątce odpowiedzi nie wskazali na żaden sprzęt IT. Większego popytu mogą spodziewać się natomiast sprzedawcy gier wideo. Wśród planowanych prezentów dla dzieci do 12 lat gry były numerem 10 (wskazało je 12 proc. osób). W grupie 12-18 lat gry wideo to nr 1 (19 proc.), natomiast nr 8 to empetrójki (7 proc.). W Europie coraz popularniejszym prezentem są smartphony (marzy o nich 19 proc. respondentów).

Polacy zamierzają szukać przede wszystkim prezentów praktycznych (75 proc.) i tanich (50 proc.). Blisko połowa (49 proc.) chce kupować pod choinkę produkty przecenione lub oferowane pod własną marką sklepu, a 45 proc. – na wyprzedaży.

– Z badania wynika, że 41 proc. ankietowanych w Polsce nie będzie kierować się ceną przy wyborze upominków. To znacznie lepszy wynik niż średnia dla Europy, w której tylko 30 proc. respondentów deklaruje taką postawę – mówi Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte. 

W Internecie chce kupować 16 proc. badanych, 37 proc. – w tradycyjnym sklepie, 48 proc. – w obu kanałach sprzedaży. Jednak szukać prezentów w Internecie będzie 26 proc. osób, a porównywać w sieci – 24 proc. Ci, którzy nie kupują online, po podarki wyruszą głównie do sklepów wielobranżowych (82 proc.), hipermarketów (59 proc.) i specjalistycznych sieci sklepów (54 proc.). W lokalnych placówkach zamierza kupować 28 proc.

W Polsce badanie objęło 764 osób powyżej 18. roku życia, przeprowadzono je we wrześniu br.