Według Piotra Czapskiego,prowadząc biznes w Internecie nie da się budować wieloletniej strategii. Wprawdzie trzeba planować na wiele lat, ale jednocześnie przedsiębiorca musi przygotowany na błyskawiczne zmiany, dostosowywać się do nowych zjawisk i reagować na oczekiwania konsumentów. Temu mają służyć analizy prowadzone na podstawie ich zachowań.

– Wiemy dokładnie, gdzie użytkownik kliknął, w jaki sposób przeszedł do produktu, czym się interesuje. Z drugiej strony ogrom danych powoduje, że wielkie znaczenie ma umiejętność wyciągnięcia z nich odpowiednich wniosków. Dlatego w firmach e-commerce pracują analitycy z wykształceniem matematycznym, którzy są w stanie takie dane przeanalizować i uprościć. – wyjaśnia Piotr Czapski. – Konsument ostatecznie podejmuje decyzję w oparciu o 2-3 zmienne, nie o 25. Z jego zachowania podczas kilku minut spędzonych w sklepie internetowym trzeba wyłowić 2-3 cechy kluczowe w podejmowaniu decyzji. To jest wyzwanie tego biznesu – tłumaczy.

W Polsce wiele e-sklepów nie dysponuje jednak takimi narzędziami. Nie specjalizują się w e-commerce, często sprzedaż internetową traktują jako uzupełnienie tradycyjnych form. Liczba takich placówek jest ogromna, więc zdaniem menedżera nastąpi konsolidacja.

– Polski rynek e-commerce jest bardzo rozdrobniony w porównaniu do rynków np. w Niemczech czy Anglii. Małych firm nie stać na inwestycje w nowoczesne technologie. Poza liderami większość firm z branży e-commerce działa w sposób dość ograniczony i prymitywny –
twierdzi Piotr Czapski.

MCI Management jest m.in. udziałowcem Morele.net i ABC Daty.