Spadek w przypadku materiałów oryginalnych był mniejszy niż dla produktów alternatywnych. Mimo to ich udział w rynku według IDC pozostaje w ostatnich latach na podobnym poziomie, wahając się w granicach 51 – 52 proc. Firma badawcza zauważa, że w Polsce cena wciąż odgrywa bardzo ważną rolę, zarówno wśród konsumentów, jak i w firmach i sektorze publicznym. Segment produktów alternatywnych to przede wszystkim kartridże i tonery kompatybilne, a usługi ponownego napełniania (refilling) stanowią jego nikłą część. 

Pierwsza połowa 2014 roku przyniosła zmiany w czołówce marek alternatywnych. Black Point, zajmujący przez ostatnie lata drugą pozycję pod względem sprzedaży ilościowej, wylądował poza podium. Liderem, mimo niższej niż przed rokiem sprzedaży, pozostaje ActiveJet, a drugie miejsce przypadło marce Actis. Obie należą do Actionu.

IDC przypomina, że w ostatnich latach na polskim rynku, podobnie jak w zachodniej Europie, trwa ofensywa producentów OEM przeciwko tzw. „klonom” – materiałom naruszającym prawa patentowe. Są one produkowane zwykle jako nowe, bez użycia regenerowanych bądź refabrykowanych komponentów. Jednocześnie producenci oryginalni wprowadzają na rynek urządzenia drukujące i kartridże z zabezpieczeniami, oferują materiały o zwiększonej pojemności (co ma obniżyć koszty druku), a także programy dla partnerów promujące sprzedaż oryginalnych materiałów.