Przynależność do danej grupy pokoleniowej często  determinuje sposób prowadzenia biznesu – wynika z raportu  EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” . Przykładem sprzedaż online. 62 proc. Zetek (czyli urodzonych po 2001 roku) sprzedaje swoje produkty online, podczas gdy wśród przedstawicieli pokolenia BB (1946-1960), którzy wzięli udział w badaniu, ten odsetek wyniósł tylko 15 proc. Najmłodsi korzystają̨ przy tym zdecydowanie częściej z własnych e-sklepów (38 proc.) – w porównaniu z 9 proc. wśród BB, 27 proc. wśród Iksów (1961-1980) i 14 proc. wśród Igreków (1981-2000), oraz z platform online (46 proc.) – przy 9 proc. spośród BB i 15 proc. spośród Iksów.

Posiadanie

Drugim obszarem, w którym daje się zauważyć różnice w zarządzaniu biznesem, w zależności od pokolenia, jest własność. Potencjał wspólnego użytkowania, a nie posiadania jest zdecydowanie większy wśród najmłodszej generacji. Dziś́ 39 proc. Zetek korzysta z możliwości wspólnego użytkowania aktywów z innymi przedsiębiorcami. W grupie Iksów czy przedstawicieli Baby Boomers odsetek ten wynosi po 4 proc. Najmłodsi przedsiębiorcy zdecydowanie bardziej niż starsi są̨ otwarci na współużytkowanie biur (68 proc. Zetek i 26 proc. Baby Boomers) i pracowników (46 proc. Zetek i 15 proc. Baby Boomers).

Doradztwo

Różnice pokoleniowe dają o sobie znać także w obsłudze klienta. Starsi przedsiębiorcy są̨ bardziej osadzeni w tradycyjnym sposobie, młodsi chcą̨ opierać́ się na technologii. Kupując leasing, aż̇ 90 proc. przedstawicieli pokolenia BB i 83 proc. pokolenia X preferuje tradycyjny kontakt osobisty z doradcą, podczas gdy wśród Zetek odsetek ten wynosi 51 proc. Natomiast grupa najmłodszych, preferująca w pełni automatyczny proces zakupu leasingu bez kontaktu z doradcą, jest niemal dwa razy większa niż grupa starszych kolegów (38 proc. Zetek, 22% Iksów i 21 proc. BB).

Według Łukasza Kosuniaka, pełniącego funkcję Head of Consulting w Grow Consulting, młodzi oczekują̨, aby w relacjach z dostawcami innowacje technologiczne były naturalnie wplecione w procesy. Specjalista zwraca też uwagę, że dla najmłodszych ludzi biznesu, hasło „nowe technologie” nie jest już tak nośne, jak dla starszych pokoleń, a cyfryzacja sama w sobie nie jest już elementem nobilitującym. To już po prostu norma.   

Zetki na rynku pracy

Altkom Akademia przypomina z kolei, że za dwa lata ponad 27 proc. pracowników będzie należeć do pokolenia Z. Według danych GUS-u w Polsce osób w wieku 20-27 lat jest obecnie około 2,5 miliona (stanowią oni 10 proc. pracowników). Pokolenie Z chce, aby praca dawała im nie tylko pieniądze, ale i satysfakcję. Firmy więc muszą dostosować się do ich oczekiwań – inaczej będą miały problem z rekrutacją i utrzymaniem wartościowych pracowników.

Pokolenie Z nie ma zamiaru powtarzać zachowań swoich rodziców. Wychodzą z założenia, że to praca jest dla nich, a nie oni dla pracy. Etat to już nie fanaberia, a oczywistość. Ważny jest dostęp do opieki zdrowotnej i elastyczny czas pracy.

Pracodawcy podlegają ocenie „zoomerów”, którzy sprawdzają poziom społecznego zaangażowania  oraz dbałości o środowisko. Dla pokolenia Z wysokość pensji to dopiero początek negocjacji. Praca musi mieć sens – i dostarczać satysfakcję. Wysiłek dla samego zysku mija się z celem.  Praca po godzinach to dla Zetek narażanie własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. W latach 90. nie rozmawiało się o stanie zdrowia psychicznego, a już na pewno nie w pracy.

 – Pokolenie wkraczające na rynek pracy wie, że trzeba o siebie zadbać. Praca jest dla nich przestrzenią do kreatywnego rozwoju w przyjaznym środowisku. Dlatego tak ważne dziś jest odpowiedzialne i empatyczne zarządzanie również w kontekście pracowniczym – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.   

Konieczne zmiany w zarządzaniu firmą

Eksperci Altkom Akademii zwracają uwagę, ze kluczowe jest docenianie, elastyczność, rozmowa, zaufanie, bo Zetki nie planują zostawać w miejscu, w którym czują się źle. Większość z ankietowanych jest gotowa zwolnić się z pracy, która nie daje im poczucia szczęścia. Jeśli pracodawca będzie chciał zbudować trwały i wartościowy zespół, to już dziś powinien zacząć planować zmiany w zarządzaniu firmą. Skuteczność zmian wspomogą szkolenia związane z zarządzaniem zespołem różnorodnym pokoleniowo i zarządzaniem w zwinnej organizacji.