Cztery alternatywy dla producentów PC
W ocenie Gartnera producenci komputerów muszą poprawić swój biznes albo pożegnają się z rynkiem do 2020 r. Analityk podsuwa vendorom cztery pomysły.
“Tradycyjny model biznesu PC załamał się” – stwierdza analityk Gartnera Tracy Tsai. Zwraca uwagę na to, że najwięksi producenci coraz bardziej spychają na margines mniejsze firmy – udział 5 czołowych marek w światowym rynku wzrósł z 65 proc. w 2011 r. do 76 proc. w 2016 r. – ale ekspansja odbywa się kosztem rentowności. Co gorsza, według prognozy liczba komputerów używanych na świecie będzie się zmniejszać w ciągu najbliższych 5 lat, prowadząc do erozji zysku i przychodów producentów.
Liczba komputerów w użyciu (w tys. szt.) w latach 2015-2019
Rodzaj |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Desktop, notebook, 2 w 1 |
1 485 276 |
1 442 329 |
1 400 050 |
1 362 622 |
1 333 450 |
Źródło: Gartner
W ocenie analityka nie uda się już zwiększać sprzedaży poprzez obniżanie cen. “Potrzeba innych rozwiązań, które pobudzą popyt, biorąc pod uwagę fakt, że cykl życia urządzeń jest coraz dłuższy, biznesowe aplikacje i pamięci masowe przenoszą się do chmury i są mniej zależne od wydajności komputera, oraz, co istotne, cena i specyfikacja to już za mało, aby przekonać użytkownika do wymiany urządzenia na nowe” – zauważa Tracy Tsai. -„Jedynym takim czynnikiem jest nowe i lepsze doświadczenie klienta” – ocenia.
Gartner wskazał 4 strategiczne alternatywy dla producentów PC, które mają pobudzić sprzedaż.
Alternatywa 1 – aktualne produkty i model biznesowy
To najbardziej konserwatywna opcja – producenci pozostają przy aktualnym modelu biznesowym, produkty nie zmieniają się. W takim układzie muszą sprzedawać dużo sprzętu, aby zrekompensować ponoszone koszty. Zatem na spadającym rynku konsolidacja jest nieunikniona. Celem w takim przypadku jest utrzymanie biznesu PC, ale ryzyko jest duże, zwłaszcza w sytuacji, gdy Intel i Microsoft zaczynają koncentrować się na innych segmentach.
„Producenci PC muszą usprawnić operacje. Zamiast koncentrować się na wzroście udziałów w rynku, powinni zwiększać sprzedaż urządzeń ze średniej i górnej półki. To poprawi zysk operacyjny i zapewni stabilność w dłuższym terminie. Należy także zmienić system rekompensat, tak aby zachęcać działy sprzedaży i partnerów do patrzenia na marże i zysk, a nie na wolumeny. Producenci PC muszą także odejść od koncentracji na potrzebach dystrybutorów i resellerów, skupiając się bardziej na oczekiwaniach klientów.” – radzi Tracy Tsai.
Alternatywa 2 – aktualne produkty i nowy model biznesowy
Nowym modelem biznesowym może być „komputer jako usługa”. Np. producenci PC nawiązują współpracę z dostawcami cyfrowych treści dla edukacji. Powstanie oferta urządzeń 2 w 1 w pakietach z subskrypcją na dostęp do treści. Sprzęt będzie dotowany przez wydawcę, a użytkownicy otrzymają go za darmo.
Alternatywa 3 – nowe produkty i aktualny model biznesowy
Producenci PC mogą stopniowo poszerzać asortyment o nowe rodzaje urządzeń i testować ich rynkowe możliwości. Może to być np. sprzęt reagujący na mowę, emocje i dotyk, komputery zaprojektowane na konkretny rynek wertykalny czy też szersze portfolio produktów do “połączonego domu”.
Alternatywa 4 – nowe produkty i nowy model biznesowy
To najbardziej radykalna metoda transformacji. W tym modelu producenci tworzą w firmach nowe działy, które zajmują się prowadzeniem biznesu PC w inny niż dotychczas sposób, a także tworzą zupełnie nowe linie produktów. Zmiana powinna objąć współpracę z nowymi partnerami w kanale sprzedaży oraz z niezależnymi dostawami oprogramowania i start upami. Model korzystania z zasobów i generowania przychodów producentów może być zupełnie inny niż obecnie.
Przykładem zupełnie nowego modelu biznesowego może być zmiana PC w osobistego asystenta, jako kombinacji czat bota i asystenta głosowego. Vendorzy będą mogli zarabiać na deweloperach oraz dostawcach treści, np. w handlu, służbie zdrowia, edukacji, przemyśle muzycznym i filmowym.
’Niektórzy vendorzy potrzebują zupełnie nowych produktów i nowej strategii’ – twierdzi analityk. 'Powinni zdefiniować swoje kompetencje, zasoby oraz wdrożyć jedną lub więcej biznesowych alternatyw i innowacji produktowych” – radzi przedstawiciel firmy badawczej.
Podobne aktualności
75 proc. inżynierów oprogramowania będzie korzystać z asystentów kodu AI
Dają więcej możliwości, niż generowanie i uzupełnianie kodu - twierdzą eksperci.
Cztery klasy wdrożeń AI, by przestrzegać AI Act
Wiele firm nie jest gotowych na unijny AI Act. Eksperci wskazują, co robić, aby uniknąć kar.
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.