“Tradycyjny model biznesu PC załamał się” – stwierdza analityk Gartnera Tracy Tsai. Zwraca uwagę na to, że najwięksi producenci coraz bardziej spychają na margines mniejsze firmy – udział 5 czołowych marek w światowym rynku wzrósł z 65 proc. w 2011 r. do 76 proc. w 2016 r. – ale ekspansja odbywa się kosztem rentowności. Co gorsza, według prognozy liczba komputerów używanych na świecie będzie się zmniejszać w ciągu najbliższych 5 lat, prowadząc do erozji zysku i przychodów producentów.


Liczba komputerów w użyciu (w tys. szt.) w latach 2015-2019

Rodzaj
urządzenia

2015

2016

2017

2018

2019

Desktop, notebook, 2 w 1

1 485 276

1 442 329

 

1 400 050

 

1 362 622

 

1 333 450

Źródło: Gartner

 

W ocenie analityka nie uda się już zwiększać sprzedaży poprzez obniżanie cen. “Potrzeba innych rozwiązań, które pobudzą popyt, biorąc pod uwagę fakt, że cykl życia urządzeń jest coraz dłuższy, biznesowe aplikacje i pamięci masowe przenoszą się do chmury i są mniej zależne od wydajności komputera, oraz, co istotne, cena i specyfikacja to już za mało, aby przekonać użytkownika do wymiany urządzenia na nowe” – zauważa Tracy Tsai. -„Jedynym takim czynnikiem jest nowe i lepsze doświadczenie klienta” – ocenia.

 

Gartner wskazał 4 strategiczne alternatywy dla producentów PC, które mają pobudzić sprzedaż.

Alternatywa 1 – aktualne produkty i model biznesowy
To najbardziej konserwatywna opcja – producenci pozostają przy aktualnym modelu biznesowym, produkty nie zmieniają się. W takim układzie muszą sprzedawać dużo sprzętu, aby zrekompensować ponoszone koszty. Zatem na spadającym rynku konsolidacja jest nieunikniona. Celem w takim przypadku jest utrzymanie biznesu PC, ale ryzyko jest duże, zwłaszcza w sytuacji, gdy Intel i Microsoft zaczynają koncentrować się na innych segmentach.

„Producenci PC muszą usprawnić operacje. Zamiast koncentrować się na wzroście udziałów w rynku, powinni zwiększać sprzedaż urządzeń ze średniej i górnej półki. To poprawi zysk operacyjny i zapewni stabilność w dłuższym terminie. Należy także zmienić system rekompensat, tak aby zachęcać działy sprzedaży i partnerów do patrzenia na marże i zysk, a nie na wolumeny. Producenci PC muszą także odejść od koncentracji na potrzebach dystrybutorów i resellerów, skupiając się bardziej na oczekiwaniach klientów.” – radzi Tracy Tsai.


Alternatywa 2 – aktualne produkty i nowy model biznesowy
Nowym modelem biznesowym może być „komputer jako usługa”. Np. producenci PC nawiązują współpracę z dostawcami cyfrowych treści dla edukacji. Powstanie oferta urządzeń 2 w 1 w pakietach z subskrypcją na dostęp do treści. Sprzęt będzie dotowany przez wydawcę, a użytkownicy otrzymają go za darmo. 

 

Alternatywa 3 – nowe produkty i aktualny model biznesowy
Producenci PC mogą stopniowo poszerzać asortyment o nowe rodzaje urządzeń i testować ich rynkowe możliwości. Może to być np. sprzęt reagujący na mowę, emocje i dotyk, komputery zaprojektowane na konkretny rynek wertykalny czy też szersze portfolio produktów do “połączonego domu”.

 

Alternatywa 4 – nowe produkty i nowy model biznesowy
To najbardziej radykalna metoda transformacji. W tym modelu producenci tworzą w firmach nowe działy, które zajmują się prowadzeniem biznesu PC w inny niż dotychczas sposób, a także tworzą zupełnie nowe linie produktów. Zmiana powinna objąć współpracę z nowymi partnerami w kanale sprzedaży oraz z niezależnymi dostawami oprogramowania i start upami. Model korzystania z zasobów i generowania przychodów producentów może być zupełnie inny niż obecnie.
 
Przykładem zupełnie nowego modelu biznesowego może być zmiana PC w osobistego asystenta, jako kombinacji czat bota i asystenta głosowego. Vendorzy będą mogli zarabiać na deweloperach oraz dostawcach treści, np. w handlu, służbie zdrowia, edukacji, przemyśle muzycznym i filmowym.

’Niektórzy vendorzy potrzebują zupełnie nowych produktów i nowej strategii’ – twierdzi analityk. 'Powinni zdefiniować swoje kompetencje, zasoby oraz wdrożyć jedną lub więcej biznesowych alternatyw i innowacji produktowych” – radzi przedstawiciel firmy badawczej.