Zdaniem autorów raportu FutureScapes 2017. Dawn of the DX Economy:
New Rules, Roles & Requirements
cyfrowa transformacja nie jest już tylko ideą czy przyszłościowym projektem. Staje się biznesową koniecznością. Wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od branży, muszą już dzisiaj uwzględniać cyfrowy kontekst działalności, aby sie rozwijać i utrzymać na rynku. M.in. dlatego, że jest obserwowane coraz większe zainteresowanie produktami cyfrowymi po stronie konsumentów. Kategoriami cyfrowej rzeczywistości muszą zacząć myśleć zarówno menedżerowie jak i szeregowi pracownicy firm – uważa Frank Gens, wiceprezes i główny analityk IDC. Prognozy zakładają, że co najmniej jedna trzecia spośród 20 największych firm nie spełni wymogów związanych z funkcjonowaniem w cyfrowej gospodarce. Zaostrzy to konkurencję i spowoduje duże zmiany na rynku.

Podstawą cyfrowej przemiany jest, według ekspertów IDC, tzw. Trzecia Platforma, czyli ekosystem rozwiązań opartych na usługach przetwarzania danych w chmurze, technologiach mobilnych, analizie Big Data i mediach społecznościowych.

IDC prognozuje, że w 2020 r. 67 proc. wszystkich wydatków firm na infrastrukturę IT i oprogramowanie pochłonie chmura obliczeniowa. Również w 2020 r. 70 proc. przychodów dostawców usług przetwarzania danych w chmurze będzie generowane przez partnerów handlowych i innych pośredników. Do roku 2018 co najmniej jedna trzecia obrotów największych partnerów handlowych, generowanych do tej pory ze sprzedaży sprzętu, będzie pochodziła ze sprzedaży lub pośrednictwa w sprzedaży usług opartych o technologię chmury.

W najbliższych latach, zdaniem analityków IDC, czeka nas również dynamiczny rozwój rozwiązań kognitywnych i sztucznej inteligencji. Do 2018 r. 75 proc. zespołów programistycznych włączy te technologie w co najmniej jedną aplikację. Technologie cyfrowe zostaną połączone z ludzkim ciałem a rozwiązania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości coraz częściej będą wykorzystywane w działaniach marketingowych. Na rynku pracy wzrośnie znacząco zapotrzebowanie na ekspertów wyspecjalizowanych w technologiach kognitywnych i sztucznej inteligencji. Do końca 2017 roku ponad 70 proc. przedsiębiorstw spośród 500 największych na świecie zatrudni zespoły wyspecjalizowane w cyfrowej transformacji i innowacjach.

Prognozy rozwoju cyfrowej gospodarki według IDC

1. Technologie cyfrowe podstawą budowania oferty rynkowej. W 2020 roku sukces połowy z dwóch tysięcy największych firm świata, będzie zależał od umiejętnego tworzenia produktów, usług i sposobów obsługi klientów z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Inwestycje w cyfrową transformacją osiągną w 2019 roku poziom 2,2 bln dol. Oznacza to, że będą o prawie 60 proc. wyższe niż w 2016 roku. Jednym z kluczowych obszarów będzie rozwijanie oferty w oparciu o posiadane dane.

2. Trzecia platforma, sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość pochłoną najwięcej wydatków na IT. Usługi Trzeciej Platformy, chmura publiczna, zaawansowana analityka, rozwiązania mobilne, akceleratory innowacji, systemy kognitywne, sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (AR i VR) oraz bezpieczeństwo nowej generacji to obszary, które będą wkrótce stanowić prawie 75 proc. wydatków na wszystkie technologie informatyczne. Wskaźnik ich wzrostu będzie dwukrotnie wyższy niż dla całego rynku informatycznego.

3. Najwięcej inwestycji w infrastrukturę i oprogramowanie dotyczyć będzie rozwiązań chmurowych. W 2020 r. technologie chmurowe pochłoną aż 67 proc. wszystkich wydatków przedsiębiorstw na infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie. Filozofia „przede wszystkim chmura” staje się dominującym podejściem do infrastruktury informatycznej i oprogramowania, a w niektórych krajach ustępuję już miejsca modelowi „tylko chmura”. Prognozy zakładają również, że same chmury staną się bardziej rozproszone, bezpieczniejsze, inteligentniejsze i lepiej dostosowane do wymagań konkretnych branż.

4. Znaczący wzrost roli sztucznej inteligencji. Dynamicznie będzie rosła rola rozwiązań kognitywnych i sztucznej inteligencji (AI). Narzędzia te już w 2019 r. będą wspierać 40 proc. inicjatyw dotyczących cyfrowej transformacji oraz 100 proc. działań w obszarze Internetu Rzeczy (IoT). Użyteczność olbrzymiej ilości danych generowanych przez IoT będzie w dużej mierze uzależniona od ich analizy i umiejętności wyciągania wniosków. Na rynku pracy wzrośnie znacząco zapotrzebowanie na ekspertów wyspecjalizowanych w technologiach kognitywnych i sztucznej inteligencji. Do 2018 r. 75 proc. zespołów programistycznych włączy je w co najmniej jedną aplikację.

5. Wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w obsłudze klientów. W 2017 r. 30 proc. przedsiębiorstw z rankingu Global 2000, które obsługują bezpośrednio klientów, będzie eksperymentalnie wykorzystywać technologie rzeczywistości rozszerzonej lub wirtualnej w kampaniach marketingowych. W 2021 r. ponad miliard osób na całym świecie będzie regularnie korzystać z dostępu do aplikacji, treści i danych za pośrednictwem platform AR/VR.

6. Specjalne platformy chmurowe do współpracy firm z jednej branży. Do 2018 roku trzykrotnie, czyli do ponad 450, wzrośnie liczba chmur, określanych mianem Industry Collaborative Cloud (ICC). Są to platformy chmurowe, na których przedsiębiorstwa z tej samej branży mogą współpracować z myślą o realizacji wspólnych celów. Celem może być zwiększenie efektywności czy dostępu do informacji. Do końca 2018 roku liczba chmur w modelu ICC wzrośnie trzykrotnie, z 50 w roku 2016 do ponad 150. Do roku 2020 już ponad 80 proc. firm z listy Global 50 będzie dostarczała cyfrowe usługi za ich pośrednictwem.

7. W firmach powstaną dedykowane zespoły ds. cyfrowej transformacji. Do końca 2017 roku ponad 70 proc. przedsiębiorstw spośród 500 największych na świecie zatrudni zespoły wyspecjalizowane w cyfrowej transformacji i innowacjach. Do 2018 r. prognozowany jest 2-3 krotny wzrost zatrudnienia w działach programistycznych. Sukces transformacji będzie zależał od nabywanych przez organizacje kompetencji i doświadczeń. Firmy będą więc budować odpowiednie zespoły wewnętrzne, ale z drugiej będą musiały nauczyć się współpracy i korzystania z zewnętrznych zasobów programistycznych.

8. Wzrost przychodów ze sprzedaży usług a nie sprzętu. W 2020 roku 70 proc. przychodów dostawców usług przetwarzania danych w chmurze będzie generowane przez partnerów handlowych i innych pośredników. Do roku 2018 co najmniej jedna trzecia obrotów największych partnerów handlowych, generowanych do tej pory ze sprzedaży sprzętu, będzie pochodziła ze sprzedaży lub pośrednictwa w sprzedaży usług opartych o technologię chmury. Oznacza to konieczność inwestycji w rozwój oferty oraz kompetencji w zakresie obsługi klienta. Firmy będą musiały skupić się bardziej na proponowaniu klientowi usługi a nie konkretnego produktu.

9. Spełnienie cyfrowych standardów warunkiem sprostania konkurencji i utrzymania obecności na rynku. W 2020 r. wydajność i efektywność działania firm będzie mierzona za pomocą narzędzi zorientowanych na cyfrową transformację. Spełnienie nowych standardów będzie wymagało zwiększenia wydajności biznesowej od 20 do 100 proc. Funkcjonowanie i konkurowanie w gospodarce cyfrowej będzie wymagało myślenia cyfrowymi kategoriami. Decydenci będą musieli rozumieć najważniejsze technologie informatyczne i posiadać doświadczenie w zarządzaniu nimi. Warunki te nie będą łatwe do spełnienia, przez co wiele firm upadnie. Prognozy zakładają, że co najmniej jedna trzecia spośród 20 największych firm nie spełni tych oczekiwań. Zaostrzy to konkurencję i spowoduje duże zmiany na rynku.

10. Integracja technologii cyfrowych z ludzkim ciałem. Do 2020 r. jedna trzecia przedsiębiorstw działających w obszarze zdrowia i nauk biologicznych oraz produktów konsumpcyjnych zacznie tworzyć pierwszą falę usług i rozwiązań łączących technologie Trzeciej Platformy z ludzkim ciałem. W okolicach 2025 r. technologie „rozszerzonego człowieka” staną się powszechnie dostępne. Będzie postępować integracja technologii cyfrowych z biosystemem człowieka oraz ich wykorzystywanie do inżynierii systemów biologicznych na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Prawdopodobnie pojawią się pierwsze firmy nowej ery będące odpowiednikami Amazona, Google’a i Facebooka.