Cyfrowa rewolucja w urzędach
E-dokumenty będą równe papierowym, powstanie portal do kontaktów ze skarbówką przez Internet, będą ułatwienia w postępowaniu administracyjnym - to niektóre zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o informatyzacji.
Zmiany 10 stycznia uchwalił Sejm. Ustawa czeka na podpis prezydenta. Ma ona ułatwić kontakt obywateli i przedsiębiorców z administracją i sądami administracyjnymi, oraz zwiększyć liczbę i jakości e-usług.
Według MAC jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, w ramach zmian urzędy i instytucje publiczne będą musiały przygotować elektroniczne wzory pism i formularze.
Zgodnie z nowelizacją e-dokument będzie równy papierowemu w korespondencji z urzędem. Jeśli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, urząd będzie musiał korespondować z nim przez Internet, ale chodzi tylko o korespondencję podpisaną profilem zaufanym (czyli wysłaną z konta użytkownika na platformie ePUAP) albo podpisem kwalifikowanym, a nie o zwykłe maile.
MAC wyjaśnia, że zwykły e-mail nie zastąpi korespondencji urzędowej podpisanej cyfrowo m.in. z powodu przepisów dotyczących skutecznego doręczenia pisma. W przypadku korespondencji papierowej uznaje się ją za doręczoną po dwóch awizach i po upływie 14 dni (nazywa się to „fikcją doręczeń”). Ustawa wprowadza analogiczny przepis w sprawie korespondencji przekazywanej drogą elektroniczną.
Zaufany profil na poczcie i w banku
Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z profilu zaufanego, który jest swego rodzaju darmowym podpisem elektronicznym do kontaktów z administracją. Profil zakłada się na ePUAP (elektronicznej platformie usług administracji publicznej), ale trzeba go potwierdzić stawiając się osobiście w urzędzie. Ustawa poszerza liczbę miejsc, gdzie można to załatwić, m.in. o urzędy pocztowe, banki, firmy kredytowe. Na ePUAP ma pojawić się więcej usług. Ustawa poszerzy grono instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem platformy.
Nowelizacja ma ułatwić korespondencję elektroniczną, nakładając na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie (dziś skrzynki bywają różne, nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo, teraz ma to się zmienić).
Kolejnym krokiem ma być porządkowanie wzorów dokumentów: urzędy będą musiały zgłaszać wzory dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium. Formularze niespełniające standardów będą mogły być usuwane z ePUAP-u, by nie myliły obywateli.
Ułatwienia w postępowaniu administracyjnym
Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają ułatwić czynności w takim postępowaniu. Akceptowana będzie forma dokumentu elektronicznego przy:
• udzielaniu pełnomocnictwa procesowego,
• składaniu zeznań lub wyjaśnień,
• elementach wezwania organu obejmujących komunikację elektroniczną,
• sporządzeniu przez urzędnika adnotacji;
• wezwaniu na rozprawę.
W postępowaniu administracyjnym dopuszczone zostaną elektroniczne kopie dokumentów papierowych (skany), po uwierzytelnieniu np. kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym – o ile obywatel nie może uzyskać zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego. Wprowadzona zostanie możliwość elektronicznego wglądu w akta sprawy.
W postępowaniu sądowo-administracyjnym pojawi się możliwość wnoszenia przez stronę, uczestnika postępowania do sądu pism drogą elektroniczną i doręczania dokumentów przez sąd administracyjny mailem oraz możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. konieczności pójścia do sądu osobiście).
Ponadto ustawa przewiduje uruchomienie portalu podatkowego. Ma on m.in. umożliwić kontakty skarbówki z podatnikami, płatnikami (wysyłanie podań, składanie deklaracji, doręczanie pism organów podatkowych drogą elektroniczną, wydawanie zaświadczeń).
Podobne aktualności
80 mln zł na Krajową Platformę Udostępniania Danych
Nowa inwestycja ma ułatwić dostęp do danych administracji publicznej.
Widmo porażki cyfryzacji
Polska może stracić wielkie pieniądze na informatyzację - wynika z informacji "Pulsu Biznesu".